středa 9. ledna 2008

Viditelná temnota

"Vzal jsem tu knihu náhodou jen.

Doma je nudno a nudno jít ven.

Ulice blátivé, krásky jsou všední,

zábavy povrchní, horší den ke dni."

No tak zase ne že bych se s těmihle verši Viktora Dyka, který se mi po letech vynořily v mysli, ztotožňoval úplně, páč jestli je den ode dne horší, to nemůžu posoudit a tu knihu jsem taky nevzal jenom tak náhodou. Doporučila mi ji moje drahá Ravik (a že já na slovo útlá slyšim;))

Jinak teda autobiografický, docela dobrý, ÚTLÝ... ale překlad Jarmily Emmerové mi připadal hroznej :-/

Ale některý pasáže mě tam zaujaly...

"... i já jsem užíval alkohol jako magickou studnici  fantazie a euforie, podporující imaginaci. Proč zatracovat nebo omlouvat tenhle konejšivý prostředek, tu pozoruhodnou sílu, která mému psaní ohromně pomohla. Ačkoli jsem pod vlivem alkoholu v životě nenapsal ani řádku, užíval jsem ho - často ve spojení s hudbou - jako prostředek umožňující mé mysli spřádat vize, které neupravený, střízlivý mozek nedokázal počít. Alkohol byl neocenitelným druhem mého intelektu a navíc přítelem, jehož péči jsem denně vyhledával."

nebo

"Nemocnice pochopitelně není prázdninový penzión. I ta, v níž jsem se octl já, se vyznačuje veškerou otupující nemocniční atmosférou. Když se k tomu na jednom patře sejde kolem patnácti mužských a ženských středního věku, zápasících s melancholií sebevražedného typu, snadno se dá usoudit, že tam nikomu není do smíchu. Jídlo je horší než v letadle a do okolního světa se dá jen nahlédnout. Známé seriály a večerní zpravodajství, běžící denně na obrazovce v holé rekreační místnosti, ve mně občas vyvolávaly dojem, že místo, kde jsem našel útočiště, je přívětivější a klidnější blázinec, než odkud jsem přišel."

A to je pro dnešek vše :) 

3 komentáře: