sobota 2. června 2007

Thich Nhat Hanh: Mír v nás

Jedna z nejpozoruhodnějších knih, u níž nebudu přehánět, když řeknu, že jsem ji četl opravdu mockrát...

Tak mám zase jedno ze svých častých "buddhistických období"... Půjčil jsem si pár knížek rozhovorů s Dalajlámou a prolistoval jsem znovu i Mír v nás. Thich Nhat Hanh má opravdu kouzelnej přístup k životu, kterej je naprosto fascinující. Kdybych tu měl citovat všechno, co mě zaujalo, musel bych přepsat půl knihy... Některá podobenství a básně (ale prostě i celá kniha :)) stojí za přečtení. Není to nic filozofickýho, je to jednoduchý čtení a moc hezky napsaný. Následujících pár citací to snad potvrzuje :)

"Život je plný utrpení, ale je také plný zázraků, jako je modré nebe, sluneční svit, dětské oči. Nestačí trpět. Musíme také vnímat zázraky života. Jsou v nás a kolem nás, všude a stále."

"Nedávno jsem seděl se skupinou dětí. Chlapec jménem Tim se nádherně smál. Řekl jsem mu: 'Time, máš krásný úsměv' On mi poděkoval. Odpověděl jsem mu: 'Ty mi neděkuj, to já ti musím poděkovat. Tvůj úsměv dělá svět hezčí."

"Nedávno se mě jedna přítelkyně zeptala: 'Jak se mám donutit usmívat se, když mám plno starostí? To je nepřirozené.' Řekl jsem jí, že se musí naučit smát se svým starostem, protože jsme víc než naše starosti."

"Úsměv je velice důležitý. Dokud se nebudeme umět smát, nebude ve světě mír. Mír nedosáhneme demonstrováním proti jaderným raketám. Mír dosáhneme tehdy, když se budeme umět smát, dýchat a mít mír v sobě."

"Když chápete, nemůžete dělat nic jiného, než milovat. Nemůžete se zlobit. Abyste v sobě rozvinuli pochopení, musíte se dívat na všechny živé bytosti soucitnýma očima. Když chápete, milujete. A když milujete, přirozeně jednáte tak, abyste mohli zmírnit lidské utrpení."

"Když křičíme na dub, dub se neurazí. Když dub chválíme, nezačne se vytahovat. Můžeme se učit dharmu od dubu."

"Když se díváme na nádherný západ Slunce, jsme velmi šťastní, vnímáme, že Slunce je s námi. Ve skutečnosti bylo už před osmi minutami za horami. Sluneční svit potřebuje osm minut, aby došel na naši planetu. Tvrdou skutečností je, že nikdy nevidíme přítomné Slunce, vždy vidíme jen minulé Slunce. Procházíte se například za soumraku a uvidíte hada. Leknete se, ale když si na něj posvítíte baterkou, ukáže se, že je to provaz. Je to mylný vjem. V běžném životě je takových omylů mnoho. Jestli vám nerozumím, můžu se na vás celou dobu zlobit. Nedokážeme chápat jeden druhého a to je hlavní příčina lidského utrpení."

"Jsme tedy přátelé a naše štěstí závisí od každého z nás navzájem. Podle tohoto učení se musím starat o sebe a vy se také musíte starat o sebe. Tak pomůžeme jeden druhému. A to je to nejprávnější pojetí. Když budu jenom říkat: 'Nedělej to, musíš dělat tohle,' a nestarám se o sebe, můžu udělat mnoho chyb a to nepomůže. Musím se starat sám o sebe, protože vím, že jsem odpovědný za vaše štěstí a jestli vy jednáte stejně, všechno bude v pořádku. To je Buddhovo učení o vnímání, založené na zásadě závislého vznikání. Buddhismus je snadný!"

"V buddhismu se vědomosti považují za překážku pochopení, jako ledová kra překážející toku vody. Říká se, že když považujeme něco za pravdivé a lpíme na tom, pak když k nám přijde pravda sama a zaklepe na naše dveře, neotevřeme jí. Aby se nám věci samy odhalily, musíme být připraveni odložit své názory na ně."

"Tento druh kontaktu a uvědomování je velice potřebný. Jestli se nesetkáme s bolestí a nemocemi, nebudeme hledat příčiny utrpení a nemocí a nenajdeme lék, východisko ze situace."

9 komentářů:

  1. Je škoda, že k tomu, aby jsme objevili tyhle moudra (či jak by se to dalo nazvat), většina z nás potřebuje nejrůznější knížky. Na tohle vše by člověk měl spíš přijít vlastní zkušeností, svým vlastním životem...

    OdpovědětVymazat
  2. Není to nic objevnýho, všichni dávno víme... Ale čtení kultivuje duši :)

    OdpovědětVymazat
  3. Osobně si duši raději kultivuji něčím jiným než předpisy na život.

    OdpovědětVymazat
  4. Kdo chce vidět předpisy, vidí předpisy. Kdo chce vidět moudrost, vidí moudrost. A kdo nečetl, nemůže soudit. Kultivuj, čím chceš, tohle je možnost, nikoliv povinnost. A nesnažíš se tak trochu být za každou cenu v opozici? :)

    OdpovědětVymazat
  5. Čtením moudrosti, ke které přišli jiní, jinde a za jiných okolností, přemýšlením o ní... jaký to skvělý způsob rozvoje mysli! Myšlenky pak v životě uplatníme,vyzkoušíme, potvrdíme, či vyvrátíme, obohatíme o prožitky své, popř. sdělíme dál. Jeden ze znaků lidství - sdílení a rozvoj zkušeností - učení se.

    OdpovědětVymazat
  6. \"A nesnažíš se tak trochu být za každou cenu v opozici?\" - Jéé, a já mám ten stejný pocit o Tobě. To je ale shoda.

    OdpovědětVymazat
  7. Vzhledem k tomu, že jsem vyjádřil nesouhlas u 2 z tvých postů (z kterých 1 byl evidentně vyprovokován mým blogem) asi tak z 10, který jsem komentoval, tak si na to odpověz sama :)

    OdpovědětVymazat
  8. Jo, Ty máš asi na mysli ten článek o prezidentské standartě, že. Tak to se omlouvám, ale musím Tě zklamat. Ačkoliv byl psán ve stejný den jako můj komentář k Tvému článku, vznik toho textu na mém blogu nebyl rozhodně podmíněn naší diskuzí o pravdě zde. Ten článek vznikl na základě naprosto jiné debaty, která se skutečně týkala prezidentské standarty a toho, co je nna ní napsáno a co by tam snad napsáno mělo být.

    OdpovědětVymazat