neděle 27. května 2007

Moje životní zkušenost...

... vypovídá o tom, že drtivá většina lidí nesnáší dvě věci - pravdu a svobodu.

31 komentářů:

  1. Pravdu je často těžký slyšet a mnohdy ještě daleko těžší říkat... A svoboda se pojí s individuální odpovědností, s rozhodováním, s přijetím důsledků svých činů a to každýmu nevoní. Hodně lidí má radši život nalajnovanej od A do Z, aby nemuseli nic řešit...

    OdpovědětVymazat
  2. Moje zkušenosti hovoří podobně. Bohužel.
    Nikdo to pochopitelně neřekne, ale chovají se podle toho.
    Chtěli by výhody svobody a zároveň nadávají na to, že musí nést odpovědnost.
    Mluví o pravdě a když ji slyší a není milá, dští oheň a síru na pravdomluvného.

    OdpovědětVymazat
  3. Jenom by mě zajímalo, podle čeho poznáte co je a co není pravda. není to snad tak, že to co jeden považuje za pravdu, druhý ne? Tak jak můžete vědět, že lidé nesnášejí pravdu, když nic takovýho neexistuje.

    OdpovědětVymazat
  4. Misstriss, horší je, že někteří lidé nechtějí mít co do činění ani s těmi pozitivními aspekty svobody jako je možnost výběru.

    OdpovědětVymazat
  5. Sajuri, koule je vždy a za všech okolností kulatá, hranu na ní nenajdeš, ani kdybys sebevíc hledala, věř mi, je to pravda :)

    OdpovědětVymazat
  6. Co myslíš, že je na svobodě nesnášeníhodné? Svoboda (pocit svobody) je pro mě např. základ (pro šťastný život).

    OdpovědětVymazat
  7. Já nemluvím o tobě, Leni :P
    A nevidím do druhých, ale spousta lidí to tak má a někteří to i připouštějí.

    OdpovědětVymazat
  8. Pro Jayee: Koule je kulatá jenom proto, že většina členů společnosti se shodla na tom, že prostě koule je kulatá a žádné hrany na ní nejsou. Ale když příjde někdo, kdo řekne, že koule kulatá není, co potom? Společnost se bude vztekat, protože je tu někdo (říkejme mu třeba Hranatec), kdo říká něco jiného. Společnost si bude myslet, že Hranatec neříká pravdu a že ona (většina) má pravdu. A Hranatec si bude myslet, že pravdu má on. Tak teď mi řekni, kdo má pravdu.

    OdpovědětVymazat
  9. Většina pravd je relativní, v tom má Sajuri pravdu. - je třeba rozlišovat, která pravda a komu a proč vadí.
    Třeba \"slunce svítí\" a \"koule je kulatá\" nikoho iritovat asi nebude. Osobní hodnocení jinou osobou by vadit mohlo, pokud to není třeba \"ach, ty jsi úžasná(ý)\".

    A ještě ta svoboda. Budu možná nepříjemná, ale co konkrétně považuješ za svobodu, která někomu vadí? Nekonečná mnohost volby? Neohraničenost života? ...?

    OdpovědětVymazat
  10. Ne, Sajuri, to že koule je kulatá, není společenský konsensus, ale její vlastnost... Společenský konsensus je až to, že kouli říkáme koule, ale její vlastnosti jsou daný... Ale to je úplně mimo téma.
    Řeknu výrok: \"Myslím si, že jsi bruneta.\" Ten je pravdivej. Ty řekneš: \"Kdepak, myslíš si, že jsem blondýna,\" protože si nechceš připustit, že jsem se trefil... A pravdu nemáš :P
    Ha, já jsem ale sofista :))

    OdpovědětVymazat
  11. Hele, Lenka mě předběhla :) No protože volit je náročný. Banální příklad: Většina lidí bude dělat radši zkoušku, u který bude vědět, že se má naučit tahle konkrétní skripta nazpaměť, než jinou zkoušku, kde je to na nich a oni musí sami vybrat, z čeho se učit a co je podstatný...

    OdpovědětVymazat
  12. ad 12: Ale J., konkrétní skripta přečtu jedny a mám to splněný. Když si mám vybrat, z čeho se učit, musím v podstatě projít všechno a pak se rozhodnout, co se mi zdá nejlepší, a to nastudovat. Moc pracné. Je to přirozená lenost, ne odmítání svobody. Jiný příklad?

    OdpovědětVymazat
  13. Mám pocit, že to je totéž. Jinej příklad: když posloucháš některý zástupce starší generace, tak to je pořád jak \"dřív to bylo všechno jednoduchý, mělas kde bydlet, nebyla nezaměstnanost a co já vim co ještě. To je taky lenost, ale je to o tom, že se lidi radši něčemu podřídí, než aby se museli sami starat...

    OdpovědětVymazat
  14. Jo, něco na tom bude, akorát to,že dřív bylo všechno lepší, říkali prozatím všechny starší generace. To je takový folklór.
    Jinak bytů bylo mnohem méně než teď. Lidí žilo někde i šest i osm ve dvoupokojovém bytě. Ale měli ledničku, pračku a televizi, takže měli vlastně všechno, co ostatní, a nepřipadli si chudí.
    Zkus jim vzít dnešní supermarkety a samozřejmost cestovat a budou jinak vyvádět.

    OdpovědětVymazat
  15. To je sice taky pravda, ale nijak to nevyvrací to, co jsem napsal...

    OdpovědětVymazat
  16. Pro Jayee: Ale to, že téhle vlastnosti se říká kulatost, je společenský konsensus. A vůbec i to, že společnost si všímá právě téhle vlastnosti je také založeno na shodě jejich členů. Ale může se tu objevit někdo, třeba ani ne náš starý známý Hranatec, který příjde s tím, že koule má ještě nějaké jiné vlastnosti, které jsou důležitější než ta kulatost a bude chtít přejmenovat kouli nějak podle téhle nově objevené vlastnosti. A společnost bude dělat co? Bude říkat, že je to blázen a že koule je odjakživa kulatá a kulatou vždycky bude. Nebude! Bude kulatou jenom do té doby, do kdy si lidé budou myslet, že tomu tak je a budou to považovat za pravdu, jenomže i tahle zdándlivě triviální pravda je pouze relativní. Pravda není vlastně nic. Pravda je prázdný pojem. Pravda je vlastně jenom takový nesmysl a blábol. Pravda neexistuje. A tak je i příšerně hloupé si myslet, že se někdo zlobí kvůli tomu, že se mu říká pravda. Je to zaslepený názor, myslet si, že lidé nechtějí slyšet pravdu.

    OdpovědětVymazat
  17. Sajuri, já mluvim o reálnym světě... Jestli je pravda prázdnej pojem, pak jsou všechno prázdný pojmy a nemáme se o čem bavit... A z toho, co jsi napsala, tedy vyplývá, že je zaslepený názor myslet si, že je zaslepený názor myslet si, že lidé nechtějí slyšet pravdu :) Když pravda neexistuje, je každý názor zaslepený :)

    Sice je to off topic, ale podruhé, koule je jsoucno, kulatost je vlastnost koule jakožto jsoucna, slovo \"kulatost\" je symbol označující kulatost, slovo \"koule\" je symbol označující kouli, slovo \"jsoucno\" je symbol označující jsoucno. Slovo \"koule\" není koule. Jestli říkáme kouli \"krychle\" nebo \"koule\", je to konsensus, ale na stavu jsoucna to nic nemění...

    OdpovědětVymazat
  18. Jinak: jsoucno nemůžeme postihnout, protože jeho jedinou opravdovou vlastností je, že je. Ale lidé se snaží, aby spolu mohli sdílet své osudy slovně, aby se pokusili přenést svoji zkušenost. A pokud se chci s někým domluvit, musím mluvit jeho jazykem. A v češtině užíváme slovo \"pravda\", pod kterým si většina z nás představí to samé, pokud ovšem nebude chtít filozofovat ;-)

    OdpovědětVymazat
  19. Já nevycházím z úžasu! Sajuri, to přece nemůžeš myslet vážně...

    Píšeš: \"...i tahle zdándlivě triviální pravda je pouze relativní. Pravda není vlastně nic. Pravda je prázdný pojem. Pravda je vlastně jenom takový nesmysl a blábol. Pravda neexistuje. A tak je i příšerně hloupé si myslet, že se někdo zlobí kvůli tomu, že se mu říká pravda. Je to zaslepený názor, myslet si, že lidé nechtějí slyšet pravdu.\"

    Nehledě na logické rozpory typu \"pravda je relativní\" a \"pravda neexistuje\" (tomu, co neexistuje, není možné přisoudit reálný predikát:) popíráš sama sebe tím, že se tváříš, že tu zvěstuješ onu poslední pravdu: totiž že pravda neexistuje... :))

    Hérakleitos řekl cosi v tom smyslu, že \"bdící\" lidé žijí ve společném světě, který se vyslovuje řečí a chápe pomocí rozumu, zatímco \"spící\" mají jen svůj individuální svět: KOSMOS IDIOS. Takovým lidem se v Řecku říkalo - vcelku poprávu - idiotés, tedy \"soukromníci\", \"individualisté\", kteří jsou s to vnímat jen ten svůj soukromý svět, o kterém se však nedá mluvit...

    OdpovědětVymazat
  20. tvoje tvrzení je natolik obecný, že se do něj vejde cokoli.

    Rozumím tomu tak, že když píšeš, že většina lidí nesnese pravdu, asi tím nechceš říct, že by lidem vadila sdělení typu \"2+2=4\". Při placení nákupu jsem zpravidla rád, že mi paní řekne \"pravdu\" o tom, kolik mám zaplatit, a že mě nebude obelhávat (ačkoli není zrovna příjemný slyšet, o kolik mi v následujícím okamžiku zhubne peněženka). Pokud mi pravdu v tomhle případě neřekne, je ještě dost důležitý, zda šlo o pouhý omyl, nebo lež: obojí je opakem pravdy, je mezi tím nicméně propastný rozdíl. To, že opakem pravdy může být jednak omyl, jednak lež, znamená, že i pravdu lze chápat minimálně ve dvojím smyslu.

    S tím souvisí i téma svobody: svoboda se totiž dá chápat jako možnost (schopnost) lži. A v tomhle smyslu si svobody užívá poměrně dost lidí.

    OdpovědětVymazat
  21. Rincewinde, po pravdě teď vůbec nevim, co (a jestli vůbec) ti na to mám odepsat... Možná je chyba u mě, ale zdálo se mi poměrně pochopitelný, co tím chci říct...

    OdpovědětVymazat
  22. Příliš srozumitelný to nebylo, uznávám. Chtěl jsem jen naznačit jiné rozumění slovům pravda a svoboda. Strukturovanější a obsažnější odpověď dohromady nedám, zmůžu se jen na pár na první pohled nesouvisejících poznámek, k nimž je třeba dodat kontext...

    \"Nemáme pravdu, pravda má nás.\" To říkával Emanuel Rádl.

    Říkat \"já mám pravdu\" je něco trochu (nebo spíš dost) jiného než uznat \"máš pravdu\" nebo \"měl jsi pravdu\". Na člověka, který je přesvědčený, že říká lidem pravdu, je třeba si dát velký pozor.

    Pravda není relativní, ale - vzhledem k tomu, že se ukazuje v jazyce - spíš kontextuální: závisí na kontextu. Což ovšem neznamená ani že \"neexistuje\", natož že je zcela libovolná. Pokud si za kontext zvolíme axiomatický systém typu matematika, je to s pravdou vcelku prosté. V kontextu běžného života nikoli...

    OdpovědětVymazat
  23. Možná jsem měl radši napsat \"upřímnost\" místo \"pravda\"...

    OdpovědětVymazat
  24. Možná. Jenže s upřímností jsou trable: brát ji jako \"absolutní hodnotu\" (tj. být upřímný vždy a všude, bez ohledu na kontext a důsledky) je naiviní a často hloupé a destruktivní.

    OdpovědětVymazat
  25. Samozřejmě že něco dělat vždycky a bez ohledu na okolnosti nejde... Ale to je tak obecná rovina, že se o ní ani nedá mluvit... Jak mám v citátech: „Není přece tak důležité, aby byli upřímní, jako dovolit druhému, aby byl upřímný.“ Kdybychom si všichni dovolili být upřímní, tak bychom všichni mohli být...

    OdpovědětVymazat
  26. Na osobní a jaksi \"intimní\" rovině snad. Ale v běžném společenském styku - který je stejně potřebný a nevyhnutelný jako ten \"intimní\" - to patrně ani není žádoucí. V každodenním styku totiž (nutně) vstupujeme do různých \"masek\" či \"rolí\" (lékař, učitel, uředník, zákazník,...), u kterých je \"upřímnost\" nežádoucí a často by skončila katastrofou. Extrémním příkladem může být \"upřímné\" sexuální obtěžování studentek středoškolským pedagogem.

    To, že hrajeme různé role, které můžeme vnímat jako vůči sobě vnější a vyžadované/definované společností, není nic špatného. Myslet si, že to pravé a \"upřímné\" já je až \"za\" všemi rolemi a maskami - a že je od nich naprosto odlišné - je značně zjednodušující a naivní.

    ...možná že o tom ani nemluvíš :) Nicméně jsem měl pocit, že je třeba doplnit i jinej pohled, trochu to zkomplikovat :)

    OdpovědětVymazat
  27. Jo, nemluvim, ale jsem rád za tvý komplikace :)

    OdpovědětVymazat
  28. \"Lež je lepší než pravda. Umřelo kvůli ní mnohem méně lidí.\"
    (Joseph Fouché)

    OdpovědětVymazat
  29. To byla převlečená lež, a Teo ;)

    OdpovědětVymazat
  30. Svobodu lidi nemají rádi, protože jim dává svobodu vybírat - a to je často mučeni. Každý by říkal, ze chce byt svobodný, a mezi tím lpí na pravidlech, které ale jeho život dělají jednodušším. Pravdu lidi nesnáší, protože pravda bolí. Je krutá. I k tomu, kdo mluví. A ukázat svou pravou tvar je nebezpečí (k tomu ta pravá tvar není to, co lidi chtějí vidět). A tak jsou tady masky pro každou roli. A všechno je to o nedostatku odvahy - aspoň si myslím

    OdpovědětVymazat