neděle 10. září 2006

Proč nevěřím na slova

Snad víš že kolikrát
jsou slova strašně lichá
Bůh ústa uzamyká
nemůže více dát
“ (J. Orten)

Je trochu paradoxní vysvětlovat slovy, proč nevěřím na slova.
V zásadě je to proto, že si jsem vědom toho, že zkušenost je netransformovatelná. Jak pravil už Gorgiás z Leontin: „Nic není, a kdyby něco bylo, nebylo by člověku možno to poznat; ale i kdyby bylo možno to poznat, nebylo by možno to poznání jiným sdělit.“ Beckett jde v tomhhle ještě dál, když sice připouští, že se slovo a gesto náhodou můžou stát pravdivým vyjádřením naší osobnosti, ale že stejně nedojdou ke druhému, nebo v něm zaniknou (viz citáty)...

Teď prozaičtěji: Když si něco říkáme, jak často si rozumíme? Můžeme se snažit porozumět, ale kde je důkaz, že se to skutečně povedlo? A tohle není v naší komunikaci úplně typický jev. Jak často se vůbec neposloucháme a snažíme se jen říct, co máme na srdci a tím znemožníme druhýmu, aby k tomu řekl on svoje a znechutíme mu to, aby nás vůbec poslouchal...

Nehledě na to, že - jak jsem se dnes po nějaké době znovu přesvědčil - každý vnímá určité slovo s nějakým emocionálním zabarvením a když dva mluví tímtéž slovem o něčem trochu jinym, tak je to těžký...

A taky Bono říká v knize Bono o Bonovi, abychom nikdy nevěřili rockovým hvězdám a já myslím, že má pravdu a taky myslím, že všichni jsme svým způsobem rockový hvězdy :) Existuje, myslím, dost autentičtějších způsobů, jakými sdělit svoji zkušenost. Když nemůžu spát, skládám k sobě veršíky a v poslední době jsem přišel na to, že jedinej bod, od kterýho jsem schopnej se odrazit, je ten, že nevím, jak to říct... A pak si to někdo přečte a pochopí to po svym :)

Martin Buber kdysi řekl o metodách, že je pro jejich používání, ale právě a jenom kvůli tomu, aby se používaly a ne, aby se v ně věřilo. A já říkám to samé o slovech: Jsem pro, aby se slova používala, ale nejsem pro, aby se v ně věřilo.

Rozumíte někdo mým slovům? :))

10 komentářů:

  1. jo, věřím, protože jsem měl ten samej problém

    OdpovědětVymazat
  2. jo, protože to se říká jenom v Hamletovi - \"slova, slova, slova, jsou to jenom slova můj dánský princi\" ,ale ono to tak není, slovo je zbraň a já myslím že právě Shakespeare to nejlíp věděl

    OdpovědětVymazat
  3. Tý jo, tady je dneska rušno :) 2 Paa: Slovo určitě může být dobrým sluhou i špatným pánem. Dokáže pohladit, zranit, manipulovat, nebo zůstat nepochopeno...

    OdpovědětVymazat
  4. Pouštím se do prohlížení Tvého blogu a hned toto mě zaujalo. Mně dělá hlavně problém to, že slovy se nedá prakticky nic závažného vyjádřit. Už jsem o tom psala kdesi na blogu. Často se mně nedostává slov k vyjádření toho, co skutečně cítím. Na druhé straně bych řekla, že slovo je velice \"mocná zbraň\", která může hodně ublížit, ale také hodně pomoci. Člověk zkrátka musí všechno dobře rozvážit a nad vším se zamyslet.
    Komentář píši už docela pozdě, nevím, jestli sem ještě půjdeš, ale i tak - přeji hezký weekend.

    OdpovědětVymazat
  5. hanci: Chodí mi to na mejl, takže všechno vidím :) No v sásadě nevím, v čem bych nesouhlasil... Jinak prohlížení tohohle blogu nebude na dlouho :)

    OdpovědětVymazat
  6. Jsem natvrdlá - proč ne na dlouho?

    OdpovědětVymazat
  7. No moc toho tu není :)

    OdpovědětVymazat
  8. No, už jsem na to přišla sama, ale to co tu je, se mně líbí.Časem toho bude víc, že?

    OdpovědětVymazat
  9. Kdo ví... Ale znovu děkuji, zrovna od Tebe mě to moc těší :)

    OdpovědětVymazat