neděle 17. září 2006

O typologiích a děleních

Dřív jsem měl rád typologie. Hlavně typologie psychologický. Vždycky se mi líbilo, když jsem se mohl najít v nějakym typu.

Říkal jsem si: "Jó, tohle je super, jsem podle Hippokrata/Galéna (či kdo se na tom ještě podílel) směs flegmatika a melancholika, podle Junga introvert s myšlením jakožto dominantní funkcí ega, podle Kretschmera schizothym, podle Sheldona cerebrotonní typ, podle Sprangera částečně teoretický, sociální a náboženský člověk..." Vždycky jsem si říkal: "Jo, to jsem já, je výborný, že mě někdo může tak vystihnout. Nejsem žádná anomálie, je to tady černý na bílym. "Adaptabilita malá, úchylnost vysoká," to jsou dva poslední řádky z tabulky, který se mi vryly do paměti :)) Pak jsem si na typologiích zakládal. Kamarádka mi jednou řekla, že jsem z přesvědčení introvert a měla pravdu. V tý době jsem se jenom rozčiloval nad povrchností extrovertů a prakticky jsem tak odepsal polovinu lidstva. Omlouvám se, extroverti ;-)

Dnes vím, že není všechno černobílý. Znám spoustu extrovertních lidí a s některými z nich z nich si rozumím. Už se ani nepovažuju za introverta, teď už se vždycky představuju jako z přesvědčení introvert :) Už nedělím lidi na typy, vůbec nehodnotím lidi a neodsuzuju je. Jenom koukám na jejich vlastnosti, jestli je tu přítomno to či ono a vím, že každý z nás má svúj balíček vlastností a způsobů chování, jen jde o to, jak s ním člověk umí pracovat. Je to takovej mix míry účasti jednotlivejch vlastností, kterej způsobuje, že každej je jedinečnej. Každej z nás má svůj svět, kterej je vytvářenej nejen osobností, ale i naším okolím. V každym z nás je obsažená naše zkušenost se světem. Svět je námi ovlivňovanej a my jím a je v tom nádherná reciprocita. Přijde mi to naprosto fascinující, protože nakonec se všechno promítá ve všem. Takže by bylo k životu docela nespravedlivý rozpočítávat prvý - druhý, černý - bílý, introvert - extrovert...

Nebo se pletu? ;-)

11 komentářů:

  1. Ne, myslím, že máš naprostou pravdu. Asi hodně záleží na situaci. Já se taky považuji za introverta, ale někdy, když je nálada, jsem docela extrovertní....a černá a bílá je nejlepší kombinace, ne :)?

    OdpovědětVymazat
  2. Ty a extrovertní? Bych chtěl vidět ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. A z čeho usuzuješ, že nejsem někdy trošičku extrovertní?

    OdpovědětVymazat
  4. Jenom Tě provokuju ;-) Nám říkali, že filozof má za úkol provokovat, aby se lidi zamysleli :))

    OdpovědětVymazat
  5. Ach tak, tak to se ti opravdu podařilo :)
    Takže jsi filozof - profesionál?

    OdpovědětVymazat
  6. Sice pozdě ale přece jsem našla znovu tvou weblogovou adresu (omlouvám se tedy za pozdní komentář).
    To, cos nepasl je dost dobrý, skoro to kopíruje můj vývoj.
    Líbí se mi věta všechno se promítá ve všem. Přidám: Když se všechno promítá ve všem, pak tedy platí, že když pohnu jedním svým malým postojem, zdokonalím nějakou svou vlastnost... zěmním něco - byť malého v sobě, pak pohnu vlastně celým světem, celý svět - byť o maličko změní. ...... a jsme u Sokrata: \"Chceš-li pohnout světem, pohni sám sebou.\" Měl už tehdy pravdu, šikula. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. samozřejmě v předchozím komentáři má být
    \"napsal\" - nikoli napasl
    a taky
    \"změním\" a ne zemním
    Krása nechtěného: Změním-li jedno písmeno, změním celý smysl slova. Funguje to! :-)

    OdpovědětVymazat
  8. A nebo jak citujou v sousední obci před kostelem Alberta Schweitzera: \"Modlitba mění lidi a lidi mění svět.\" :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jako že před kostelem na nástěnce citujou Alberta Schweitzera, není to kostel Alberta Schweitzera :)

    OdpovědětVymazat