úterý 12. září 2006

Odpověď, kterou jsem dlužil

Na Wuwejově zápisníku jsme před více než rokem debatili o smyslu života. Teď bych rád rozvedl, co jsem tehdy napsal a odpověděl tak, na co jsem byl tázán, protože jsem si otázku přečetl až po roce.Na Wuwejovo tvrzení, že:

"Smyslem života je žít.
Smyslem života je zemřít.
Smyslem života je najít smysl života."


jsem reagoval slovy, která, mám pocit, vzbudila trochu pohoršení. Slovy:

"Snězte svoje jídlo, napijte se, uspokojte svoje sexuální touhy, bavte se s přáteli, milujte a neklaďte si zbytečné otázky...",

jsem nemyslel, že je pro mě v každym okamžiku výše zmíněný smyslem života. Já si jenom opravdu myslím, že není potřeba klást si takovýhle otázky. A na druhou stranu, co je špatného na tom jíst, pít, souložit, bavit se...? Já chci svůj život prožít tak, aby mě bavil. V dnešní době nad námi pořád visí jakejsi výkonovej imperativ. Musíš být úspěšný, perfektní, dokonalý. Nedivím se, že to vede k tomu, že si lidé kladou otázky po smyslu, ale já si opravdu myslím, že je důležitý, aby nás život bavil a mě baví. Jak říká můj oblíbenej filozof (jak s oblibou tituluju Alana Wattse), moudří lidé vydělávají peníze tak, že se baví. Takže si myslím, že v životě je moc důležitý bavit se, protože co s životem, kterej vás nebaví... Když vás život baví, máte dobrou náladu, usmíváte se a tím jste prospěšný druhým, tím jste prospěšný životu, nehledejte v tom vědu. A mě můj život moc baví. Chápu, že je to taky o zkušenostech a moje zkušenosti jsou veskrze pozitivní, ale zároveň je to o tom, jak to člověk vnímá. A já chci každej okamžik vnímat co nejplnějc, protože miluju život a tenhle život žiju jen jednou (a ten další zatím neřeším :)) Když píšu tyhle řádky, tak je prostě píšu, nepotřebuju k tomu certifikát smysluplnosti.

P.S. Hančí, víš, kolik dobrýho jsi toho udělala? Víš kolikrát Tvůj úsměv udělal někoho šťastným? Kolikrát Tvoje pohlazení, Tvoje vlídná slova, nebo i písmenka napsaný Tvojí klávesnicí dokázaly vykouzlit úsměv na něčí tváři. To není málo, naopak.


4 komentáře:

  1. jasně, rozumím tomu, ale co když Tě to bavit přestane a budeš si říkat, že je to všechno jen iluze, protože to za chvíli zmizí? Nezačneš ten smysl života hledat?
    (To je jen otázka do diskuze a k prozkoumání důsledků, jinak v podstatě souhlasím - smyslem života je žít, tedy sníst svoje jídlo, pít, uspokojovat sexuální touhy, bavit se s přáteli, milovat a neklást si zbytečné otázky...)

    OdpovědětVymazat
  2. Ono je to hodně složité. Dokud jsem byla zdravá, tak jsem vůbec nad takovýmito otázkami nepřemýšlela, protože jsem měla hodně práce, která mě moc bavila, pořád jsem se něco učila, měla jsem koníčky, neustále jsem byla nějak činná.Všechno mě opravdu moc bavilo. Pak jsem během tří dnů ochrnula do pasu a tu třetí noc jsem nevěděla, jestli přežiju. Jestli to ochrnutí nepostoupí až k plícím a já se udusím. Záleželo na tom, jestli mně okamžitě zabere lék v infusi - to nemusel, jsem na hodně léků resistentní a byla to doslova loterie. Musím říct, že ta noc byla hrozná, protože nic z toho, co jsem do té doby udělala, mně nepřipadalo takové, abych si mohla říct, že jsem na světě nebyla zbytečně. I když jsem vychovala na smrt nemocné dítě, které se zachránilo i mým přičiněním, mou velkou péčí (jak mně řekli doktoři). Od té doby se touto myšlenkou neustále zabývám, přestože kvůli nemoci už nemohu vůbec být tak moc činná, jsem spíš v klidu - tedy fyzickém (ochrnutí se mně ale upravilo, zůstaly jen následky ve formě bolestí atd.). Já vím, jak píšeš, je důležité, aby se člověk choval pěkně ke svým bližním, aby pomáhal atd. Ale ono toto všechno pak v takové situaci člověku připadá, že je to málo, že je to samzřejmost přece. Myslím si, že vůbec není nic špatného na tom, jak se na to díváš Ty. Ale stejně si myslím, že jednou dojdeš k momentu, kdy začneš věci hodnotit jinak. Přála bych Ti, abys nemusel, ale myslím si, že jednou do takového stavu dojde každý. Možná někdo, kdo je naprosto tvrdý a bezohledný, možná takový, že ne. Ale to Ty mně takový nepřipadáš.
    Přeji Ti vše nejlepší, hodně pohody a dík za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  3. [1] Ale já vím, že je to iluze ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. hanci: Já Tobě děkuju. Všechno může být vždycky jinak...

    OdpovědětVymazat