středa 21. dubna 2010

O vztazích

Jeden skvělý postřeh vytržený z kontextu jinak optimistické knihy tak, že vyznívá pesimisticky:
"I když navážeme vztah, většinou se všechno opakuje: přibude jen rolí a rutiny. Zánik vztahu námi otřese a poničí nás, protože když o něj přijdeme, jsme zase sami.
Dokonce i když jsou naše vztahy ´dobré´, většinou je v nich ticho nebo při jízdě autem řekneme: ´hele, koukej na tu značku...´
Časy ´otevřenosti´ nejsou o nic lepší. Obvykle se jen opakovaně vyjadřují stále stejné rozervané a trýznivé pocity - dva lidé, kteří si jsou bízcí, často jen rok za rokem prožívají stále totéž. ´Otevřeně si promluvit´ znamená říkat a slyšet sejné neměnné věty znějící ze stále stejných míst."
(Eugene T . Gendlin: Focusing)

16 komentářů:

  1. To ten chlap jako presvedcuje koho, ze to, ze si ve vztazich s tim druhym nema co rict je naprosto v poradku?.. Fakt divny a smutny... (nebo.. vazne je realita takova?)

    OdpovědětVymazat
  2. Ten článek začíná slovy \"Jeden skvělý postřeh VYTRŽENÝ Z KONTEXTU.\" Dále nikoho nepřesvědčuje, že je něco v pořádku. A pak taky nemluví o tom, že si někdo s někým nemá co říct, ale to je možná tím vytržením... Nicméně i vytrženo z kontextu to reflektuje mnou vnímanou realitu velmi přesně...

    OdpovědětVymazat
  3. Jéje, vidím, Jayee, že uplatňuješ praktiky novinářů :-) ale Ty se k tomu aspoň přiznáš..

    OdpovědětVymazat
  4. Takhle, Sabe (rád tě zase čtu u sebe), spíš si jsem vědom toho, že to vytrženo z kontextu může vyznít jinak. Ve mně to ale rezonuje tak jako tak, v záplavě dalšího textu i bez něj mi to přijde velmi skutečné.

    OdpovědětVymazat
  5. Díky, Jayee :-) Tož teď čtu poněkolikáté ten citát a tak nějak pořád nevím, jestli mi to přijde taky skutečné. Já Ti nevím, prostě mám pocit, že kdyby to v každém vztahu mělo být pořád totéž (velmi zjednodušeně řečeno, jak jsem si to - třeba mylně - vyložila), byla by to pro mě nuda, v okamžiku prozření toho pak vznikající potřeba vztah ukončit.. a když trochu zavzpomínám, pak myslím, že to vždycky tak dopadlo.. čili relativně asi souhlasím, že je to docela skutečné :-))

    OdpovědětVymazat
  6. Já neříkám, že je to takhle V KAŽDÉM vztahu, to bych si netroufl. Jen že mě to oslovilo proto, že to přesně vystihlo můj momentální životní pocit (ta poslední věta, o ostatní mi tak nejde...).

    OdpovědětVymazat
  7. Já nevím, to je asi z nějaké jiné planety. Ještě jsem nezažila ve svém životě ani jeden podobný den, natož vztah, natož aby někdo furt něco opakoval, prožíval totéž .....

    OdpovědětVymazat
  8. Tak máš málo zkušeností nebo malej smysl pro absurditu :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Lépe řečeno, Lenko, teď si připadám, jako bych neměl právo na vlastní pocit...

    OdpovědětVymazat
  10. Jayee, momentální může být chvilkový.. to je pořád lepší než mít takový pocit dlouhé roky - no je přece pozitivní :-)

    Lenko, svým způsobem souhlasím, ovšem jsou určité principy, třeba i ve vztazích, a ty mohou být hodně neměnné.. ač netvrdím, že celoživotně - někdy stačí dospět k nějaké změně u sebe, a ejhle: naskýtá se příležitost potkat nové (a někdy zcela odlišné?).. a se starým se již nepotkat.. a tomu se pak říká překvapení.

    OdpovědětVymazat
  11. ad 8,9: Si děláš legraci, když mluvíš o málu zkušenostech, ne? :-)))))))
    Proč bys neměl právo na vlastní pocit??? dyk ho tu říkáš...... Směla jsem tedy napsat i ten svůj? :-)))

    ad 10: Sabe, nevím, žiju emočně a zkušenostně asi někde jinde (ne, na jiné planetě, tady samo :-)). To není názor, to je pocit, takže není třeba souhlasit či nesouhlasit.

    Ten pocit dávám jen do nezávazné relace. Pokud by to Jirkovi bylo nepříjemné, tak si může uvědomit, že je to také jeho kafe, nejen zdroje. Ale jestli mu to nevadí, tak nic, zajímavý pocit. Neřekla bych, že je všeobecný. Možná jen v krátkodob formě.

    OdpovědětVymazat
  12. ad 11: Tak víš jak, jsi ještě mladá a kdoví čeho se ještě dočkáš :-)

    Jo, směla, jen mi ten komentář 7 přišel dost odmítavej...

    Jinak jasně, že je to moje kafe, netvrdím opak.

    OdpovědětVymazat
  13. ad 12: :-)) no, doufám, že ve svém požehnaném věku se nudy už nedočkám

    nebyl odmítavej, jen upřímně udivenej

    OdpovědětVymazat
  14. Tak když upřímně, tak upřímně :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Zajímavý příspěvěk. Vlastně se v tom asi občas najde každý. Jinak zajímavý blog :) Škoda, že jsme tak inkognito. :)

    OdpovědětVymazat
  16. To tak ale nemusí být, Klárko...

    OdpovědětVymazat