neděle 17. ledna 2010

Ty, který žiješ

Tak tohle jsem nepobral...

Po přečtení názorů na Anderssonův film jsem se obával, že půjdu do něčeho, co se mi nebude líbit, ale výsledek předčil všechna očekávání. Už po třech minutách jsem TO VĚDĚL. Podle komentářů na ČSFD má být první půlka filmu strašně vtipná a ve druhé má režisérovi docházet dech. Já jsem naopak neviděl vtipnou scénu ani... no možná jednu, ale asi ne tak moc vtipnou, když si ji nepamatuju. Druhá půlka filmu mi naopak přišla vážnější a dalo se v ní najít několik myšlenek, který si u mě zasloužily aspoň tu jednu hvězdičku. Ono co říct o filmu, na kterym mi přijde nejzajímavější scéna, kdy se rozjíždí tramvaj a když zazvoní, tak koleje začne rychle přebíhat zástup lidí...

Anderssona si tak řadím ke Kaurismäkimu do šuplíku "never more". U Světel v soumraku si pamatuju alespoň ten prázdný Koistinenův pohled, zatímco Ty, který žiješ je film, který ve mně nenechal naprosto nic krom hodiny a půl nudy.

11 komentářů:

  1. ŠŤastný člověče, ty ses jen hodinu a půl nudil. To já sledovala zprávy a rozhovory s politiky ....... a mám již několik dní těžkou melancholii střídající se ze záchvaty zlosti (trochu přeháním, ale jen trochu). A kupuju si jízdenku na Mars. Nevíš, kde jsou k dostání?
    ..... a ty si stěžuješ na nudný film. Šťastný člověče ..... :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Dee, pokud seš artovej typ, třeba by se ti to líbilo... Jen si nedovedu představit, CO se na tom komu líbí :-)

    Lenko, my moudří nevlastníme televizi a nekoukáme na politiky, zkus to taky ;-) Z politiky mi stačí mých 5 vteřin slávy u urny :-)

    OdpovědětVymazat
  3. No tak třeba:
    - dokonalá vizuální stránka, scény točené s velkou hloubkou ostrosti a s podivnou perspektivou, vyrežnalé barvy, strhaní a unavení herci, odlidštěné prostory
    - absurdní humor, třeba ta scéna s předbíháním tramvaje - ta tramvaj se rozjíždí nesnesitelně pomalu, a všichni se ještě snaží přeběhnout... to prostě je vtipné, ale ne komediálním způsobem... nebo třeba ta scéna s nepodařeným podtrhnutím ubrusu pod nádobím - všiml sis, co bylo na stole pod tím ubrusem?
    On je to vlastně nesmírně depresivní film, o válce, lidské špatnosti, nelidském prostředí, o snech a nočních můrách, ale při tom všem daleko \"lidštější\" než Kolja a spol...
    Nebo ti muzikanti, co jamují s bouřkou, nebo ten psychiatr, co už jenom předepisuje prášky, čím silnější, tím lepší...

    (ano, můj blog se jmenuje podle Anderssonova předchozího filmu Písně z druhého patra, takže na něj pochopitelně nedám dopustit :-)

    OdpovědětVymazat
  4. zcr, jo, pár věcí mi přijde absurdně vtipných, většinou v tý druhý půlce, ale je jich dost málo (asi tak 7-8 scének)... Ad ubrus: nevšiml, přečetl jsem si to potom. Vizuální stránku nedokážu moc ocenit. Nějak mi ten film nesedl. Já od filmu očekávám hlavně to, že mě bude bavit, povrchní věci mě až na výjimky nebavěj, ale jsem schopnej ocenit zábavnou povrchnost, nicméně tenhle film byl možná hlubokej, ale mě fakt nebavil velmi.

    OdpovědětVymazat
  5. jasně, člověku nemusí sednout všecko, Kaurismäkimu se například vyhýbám taky (po dvou filmech) :-)
    Možná nejde ani tak o hledání nějaké hloubky, spíš o naladění se, zaostření pozornosti správným směrem... z Písní z druhého patra jsem odcházel s hubou dokořán a výrazně pozměněným viděním světa (zní to jako klišé, co se dá dělat)...
    Ještě snad dodám, že většina z těch jednotlivých záběrů (většinou bez střihu! už to je pro mne balzám, dneska je v módě epileptizující rychlost) spolu nakonec souvisí, a celý film opisuje oblouk od toho muže, který se na začaátku probudí s tím, že měl hrozný sen, až ke konci, kdy se ten sen plní...
    Možná tomu filmu zkus časem dát druhou šanci ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. No nevim, nevylučuju, ale pokud jo, tak za hooooodně dlouhou dobu :-)

    OdpovědětVymazat
  7. ad \"Lenko, my moudří nevlastníme televizi a nekoukáme na politiky, zkus to taky ;-)\"

    - nezkusím ani náhodou. Chci vědět, co se děje s touto zemí, cítím za to spoluzodpovědnost. I kvůli těm \"moudrým\", co strkaj hlavu do písku to tady vypadá, jak to vypadá. :-(

    OdpovědětVymazat
  8. ad 8: Máš pocit, že tím, že sleduješ zprávy a rozčiluješ se, nějak situaci ovlivňuješ?

    OdpovědětVymazat
  9. Rozčilováním uričtě ne. Ale jsem ráda co nejlépe informaovaná, abych věděla, koho volit a koho ne. A podnikám i jiné kroky než třeba tady na blogu, ale tu svou cestu ovlivňování okolí nebo celku si musí najít člověk sám. Je to jen zrnko, jistě, ale ... známe to, \"bude-li každá z nás z křemene\" ...

    OdpovědětVymazat
  10. Tak já se taky rád informuju, ale ne do tý míry, že bych politiky přímo poslouchal... a na základě dlouhodobýho pozorování zcela jistě vím, koho NEvolit... A pozorovat ještě déle, tak bych musel do tý skupiny asi zařadit všechny...

    OdpovědětVymazat