sobota 3. října 2009

O reflexi vztahu

Zn. Hledám odpověď, poraďte.Každý já se realizuje jedině ve vztahu k Ty. Člověk neustále potřebuje druhé lidi, aby v nich nacházel zrcadlo, aby byl diamantem, kterej odráží všechny ostatní diamanty a na všech ostatních diamantech je zároveň jeho obraz. Když zalejvám kytku, kytka roste a pro mě je to reflexe toho, že to dělám správně. Celej život hledám vztahy, který nás všechny posunou dál, který nám ukážou, jakou cestou se máme vydat ve svym (ve svym jako v NAŠEM, ne v mym) osobnim růstu. Celej život hledám vztahy, ve kterých k sobě můžeme být otevření, ve kterých se nemusíme bát vyjádřit svoje pocity, ve kterých si vysvětlujeme, proč se k sobě chováme tak, jak se chováme. Nedokážu to bez toho, nemůžu bejt diamantem zavřenym v krabičce, kterej nic nereflektuje a neni ničim reflektovanej. Když se podívám na nebe, vidim dokonalost světa, ale proboha... nevidim v tom žádnou reflexi. Nevidim svůj vztah k dokonalýmu světu a moje ego je tak malý, že kdybych neexistoval, tak se na tý dokonalosti ale vůbec nic nezmění. Necítím se jako součást toho velkolepýho představení, pokud nemůžu naplno a bez zábran rozvíjet vztahy a hrát svou roli na pódiu tak, jak jen nejlíp dovedu. Neumim hrát beckettovská absurdní dramata o jedné roli týpka, kterej celou hru loupe banán a poslouchá "život" z magnetofonový pásky. Já potřebuju i ostatní herce, abychom mohli hrát něco, co bude nás i obecenstvo bavit, z čeho budeme mít radost a co bude našim společnym výtvorem. Ale v životě takových vztahů moc nenacházim a když najdu, něco se pak vždycky pokazí a zůstane jenom ta magnetofonová páska. Jestli vy ostatní tu potřebu nemáte, jestli to máte jinak, nechápu to. Svět, ve kterym má člověk žít jen sám pro sebe v honbě za něčím, je mi cizí. A divadlo s jedním hercem bez diváků mi nedává žádnej smysl...

35 komentářů:

  1. P.S. Neber si to nějak fatálně osobně. Pořád věřim, že se zase brzo společně najdeme. Jenom jsem se teď potřeboval vypsat a měl jsem pocit, že by to mohlo bejt někomu z potenciálních čtenářů užitečný čtení... I přes tu krabičku ke mně pořád doléhá kus tvýho světla...

    OdpovědětVymazat
  2. Musím se tak trochu usmát, Jirko, máme to asi obráceně. Zatímco já se vrhám do všeho po hlavě a vášnivě, prožívám s lidmi jejich životy a vztahy mě zahlcují, ty si zůstáváš někde v koutku stranou a pak ti vadí, že jsi jenom pozorovatelem. Když si chceš zaplavat, musíš vlézt do vody a namočit se. :-)

    Promiň, jinak to říct neumím.

    OdpovědětVymazat
  3. Myslim, že to blbě chápeš... Ale to nevadí.

    OdpovědětVymazat
  4. Možná, že to blbě chápu, ale víš, že tě takhle vnímám? Že jsi spíš jako dost mimo nebo nad věcí? Myslíš, že to tak vdiím jenom já a nemůže tam na tom být něco k užitku? No, pokud ne, tak ne, neznáme se zas tak moc. Jen jsem to nadhodila k zamyšlení, opravdu se mohu hodně mýlit.

    OdpovědětVymazat
  5. Tys asi nikdy nezažila můj afekt :) Vůbec nevim, proč si všichni myslí, že jsem furt nad věcí... Snažím se bejt nad věcí, ale nejsem lhostejnej.

    OdpovědětVymazat
  6. Já chci cítit. Společně cítit a každý společný cítění přináší spoustu negativních pocitů. A já z toho nehodlám nikdy utíkat, protože všechny ty negativní pocity jsou vykoupený společnym posunem a tím, že si můžeme říct, že to všechno stálo za to. Jenže to není jen o mně, jen o tom, co chci já...

    OdpovědětVymazat
  7. Jayee, už jsem tu dnes u tebe potřetí.. a pokaždý si to přeberu jinak.. není vztah jako vztah.. a může být víc podnětných reflexí ve vztazích s více lidmi než ve vztahu partnerském.. žít se dá pro druhého, ale i pro druhé.. někdy je ten jeden (partner) dokonce omezující v cestě za druhými (lidmi samozřejmě, ne jen partnery :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Sabe, jsem rád, že tě můj článek dovedl k několikerému zamyšlení :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jinak já píšu o vztahu jakožto prostoru mezi dvěma lidmi prožívajícími svoji společnou existenci.

    OdpovědětVymazat
  10. Škoda, Jayee, možná kdybys dal prostor i těm ostatním, byl bys (příjemně?) překvapen.. jinak - rozumím..

    OdpovědětVymazat
  11. Sabe, nerozumíš :) Nepleť do toho pořád \"partnerský\" vztah, o tom vůbec nemluvím...

    OdpovědětVymazat
  12. Jayee, aha - v tom případě - co jsou \"lidi prožívající svou společnou existenci\"?

    OdpovědětVymazat
  13. Lidi, kteří mají k sobě otevřený vztah a kteří spolu sdílejí svoje životy. Přece přátelství, ne? :)

    OdpovědětVymazat
  14. A proč nemůžeš mít víc přátel? :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Nic, zapomeň na to, nechce se mi to vysvětlovat...

    OdpovědětVymazat
  16. Jeje, Tys mi utek.. ok, Jayee, asi se moc ptám. Ale stejně to zůstává zajímavý téma. Mimochodem, stalo se mi několikrát, že mi zrcadlo nastavili \"náhodou\" úplně cizí lidi, a mně docvakly věci, co předtím ne a ne mi dojít..

    OdpovědětVymazat
  17. anonym (psycho)6. října 2009 v 1:21

    Jayee...někteří možná nemají tolik síly pro vzájemné utváření vztahu, kterého bys chtěl dosahovat Ty.. Alespoň v té intenzitě a intimitě. Čas od času může být nesmírně příjemné být povrchní nebo se vzdálit.

    Lidé utvářejí mnoho typů vztahů a věř nebo ne i ty ne tolik hluboké a intimní mohou být krásné a potřebují čas a prostor. Ve chvíli kdy jsi pro někoho diamantem,můžeš začít ztrácet schopnost být pro ostatní byť obyčejným křemenem. A někomu nestačí jen být někomu diamantem, ale potřebuje mít síly, čas a prostor \"křesat\" i s ostatními kameny..

    OdpovědětVymazat
  18. Věřím, Sabe, ale nechci se tu rozepisovat konkrétně, proto píšu dost obecně, a částečně vim, v čem je z mojí strany problém, jen prostě hledám cestu a když mám stav mysli, kdy mě napadaj slova, tak je píšu...

    Psycho, jo, na tomhle něco je, teď jsem si díky tobě něco urovnal. Mám tendence stavět mezi tzv. \"hlubokým\" a \"mělkým\" ploty. A když nevím, kudy ten plot vést, špatně se orientuju. Teď to konfrontuju se svými výpisky z Perlse a on to formuloval dost výstižně:. \"ego hranice (ego boundary) - hranice určuje věc ve vztahu k okolí. Přání změnit se vychází z nespokojenosti, ego hranice není pevná, v podstatě to je oblast přechodu mezi já a vnějším světem.
    2 aspekty ego hranice - a) identifikace, ztotožnění, b) odcizení se svým pohybem, se svoji rodinou. Uvnitř ego hranice převládá soudržnost, láska, spolupráce, vně podezírání, cizota, nedůvěra, tato hranice může být velmi pohyblivá, kdykoliv se vyskytne pochybnost o hranici, vzniká konflikt. Kde předpokládáme nepodobnost, tam se dostaneme k problému nepřátelství, odmítání - celá idea dobra a zla je záležitostí hranice, tj. na které straně plotu jsem já.\"

    OdpovědětVymazat
  19. Tomu rozumím.. ale...nemůžeš přeci na ostatní klást nároky co do vytyčování trasy plotu. A co víc... Dám krk za to, že ne každá vytyčená trasa se ti bude líbit...

    OdpovědětVymazat
  20. .. a že budeš ochoten ji respektovat..

    OdpovědětVymazat
  21. Aha, Jayee, moc se mi líbí ten \"stav mysli, kdy mě napadají slova\".. to bych si měla někam napsat..

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj Jayee, jsem tady po dlouhe dobe a tak zajimave tema.
    napadlo me (ve stavu mysli kdy me napadaji slova) ze prilis hodnotis. Dobre-spatne, hodne-malo, hluboce-melce a tim se vyblokujes sam.

    OdpovědětVymazat
  23. Radko, já právě vůbec nejsem zvyklej škatulkovat, to je ten paradox... Ale ta hloubka, to je výjimka, ostatní vůbec.

    OdpovědětVymazat
  24. tou hloubkou si treba jiz ty ostatni atributy stanovis automaticky. Hluboky, dobry, hodne a melky, spatne, malo.
    Napadlo me u toho taky, ze clovek by mel asi pripustit vlastni nedokonalosti Ale ne takove ty vnejsi stylu: no to jsem ale blbec. a ani necvicim a prejidam se. ale skutecne se odvazit jit do hloubky a to co by nechtel nikdy byt, cemu se instinktivne brani z tech svych skrini vytahout. A polidstit se.
    Ve smyslu: jeeeejda dyt ja to mam taky. Taky jsem melkej, malej nedomrly. to co se mi nelibi najinych mam sam namazano nahlave.
    Vis, vubec te neznam a tak placam fakt jen to co me v mem stavu mysli napada a taky to co z titulu mych zkusenosti jaksi ehm jsem postrehla ze pomohlo me.

    OdpovědětVymazat
  25. Tak a teď to pěkně rozmáznu, Jirko: já ti vůbec nerozumím. Ani komentářům. Nechápu, o čem je zde řeč. Nemohl bys to vycizelovat na nějakou prostoduchou pravdu (a netahat do toho Perlse a jiný okecávadla :-) )?
    Nejen kvůli mně.... :-)

    OdpovědětVymazat
  26. Mozna malinko vic rozumim.. ale s temi okecavadly s Lenkou hodne souhlasim..Vrr..

    OdpovědětVymazat
  27. Jo Radko, dík, za názor. Já souhlasim

    Já už to tady nehodlám rozmazávat, tak se omlouvám všem, kteří na to čekají. Mission completed.

    OdpovědětVymazat
  28. Jayee, dekuji taky za tvoji odpoved, kdyby nebylo v nadpisu uvedeno \"hledam odpoved, poradte\" neozvala bych se.
    Zdalo se mi, ze ti rozumim. Ahoj.

    OdpovědětVymazat
  29. Radko, jestli jsi komentovala jen kvůli perexu a jestli čtení článku a jeho komentování považuješ za ztracený čas, tak se opravdu omlouvám. Vážím si tvojí snahy a chápu, že máš pocit, že nebyla doceněná, ale bavíme se tu o mně a myslím si, že mám právo na svém blogu nerozvádět věci, který nechci... Pro mě je důležitý, když tomu rozumím já a ti, jichž se to přímo týká.

    OdpovědětVymazat
  30. to ne, takhle jsem to nemyslela. Spise ve smyslu \"nerozdavani dobrych rad\". Zejmena nevyzadanych. A kdyz nekdo dovoli \"poradit\" tak to s chuti a rada udelam. Tim jsem chtela jen vysvetlit ze jsem se troufla napsat. Protoze jsem citila ze jsem se s tim nekdy setkala. JInak bych nevedela co psat, logicky :o))

    OdpovědětVymazat
  31. Jo, já jsem rád, že napíšeš, fakt. Jenom si prostě myslím, že si svoje nedokonalosti připouštím, ač třeba ne vždycky hned, ale nechci na svym blogu psát jistý věci konkrétně, tak se mi těžko odpovídá víc, než že s tebou souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  32. Mně ten článek připadá jako postesknutí, že nejsi s lidmi - tak ty snad nemáš lidi kolem sebe? Kdo by ti nutil drama jednoho herce? Copak ti ho někdo nutí? A já totak čtu. Ty si ho sám nutíš? A proč, když říkáš, že ho nechceš?

    Postuluješ v závěru, že svět, kde má člověk žít jen sám pro sebe v honbě za něčím, je to cizí. No tak OK, copak někdo ti ho nutí? Copak svět takový je? Nanejvýš se tak jen může jevit.

    - Rozumím tomu celému, že je reakce na něco, na událost nebo hovor (který čtenář nezná); proč bys to jinak vykřikoval? - Takže pouhý kolemjdoucí čtenář nechápe.

    Moc se mi líbil začátek o tom diamantu.
    Dík za podnět - kdy diamant se točí k nebi a nevidí tam žádnou reflexi. Nemůže ji vidět, když je na něm samotném. On je rostlinka, která se životem zelená a tím ukazuje nebi, že nebe to dělá správně (jak jsi říkal o kytce a sobě), ne?
    - Dík za ten obraz; mně to dalo další úhel pohledu na téma Bůh. To téma mám zatím v sobě jen v nedostatečných fragmentech a každej další dobrej!

    OdpovědětVymazat
  33. Děkuju za komentář, Liško. Ano, jak píšeš, je to reakce na hovor, který kolemjdoucí čtenář nezná. Ale už jsme v jiný fázi.

    Díky i za ten odstavec o diamantu a nebi.

    OdpovědětVymazat
  34. Lisko, ta snad brzy neco na to tema napises. Tesim se.

    OdpovědětVymazat
  35. Jayee, škoda, že nepíšeš častěji - ráda Tě čtu.. pěkný start do nového týdne..

    OdpovědětVymazat