středa 20. srpna 2008

Cormac McCarthy: Cesta

Ačkoliv nevím, nakolik je film obrazem knihy a kolik tomu dali bratři Coenové, po zhlédnutí filmu Tahle země není pro starý jsem se rozhodl, že dám Cormacu McCarthymu druhou šanci.

Ne, dobře, bylo to jinak a skoro idylicky :) Když jsem si přečetl recenzi na Cestu,věděl jsem, že tuhle knížku si musím přečíst, prostě něco jako láska na první pohled :) Pokud se o "Téhle zemi" mluví jako o morálním thrilleru, je nutno podotknout, že morálka je jedním z klíčových témat právě v Cestě. Nekonečná cesta, strohost zničené krajiny, vynikající strohé dialogy a do toho občas nevítané setkání (ve světě, kde jsou veškerá setkání s kýmkoliv živým nevítaná)...

Nebudu se rozepisovat, ale ukážu na ochutnávku pár dialogů:

Měl jsi kamarády?

Měl.

Hodně?

Ano.

Pamatuješ se na ně?

Ano. Pamatuju.

Co se s nima stalo?

Umřeli.

Všichni?

Ano. Všichni.

Stýská se ti po nich?

Ano.

Kam jdeme?

Na jih.

Tak jo.

************

Co je?

Nic. Měl jsem ošklivej sen.

O čem se ti zdálo?

O ničem.

A jseš v pohodě?

Nejsem.

Objal ho a chvíli tak zůstali. Bude to dobrý, řekl.

Já brečel, jenže ty ses nevzbudil.

To mě mrzí. Jsem hrozně unavenej.

Já myslel v tom snu.

************

P.S. Prostě tahle knížka fakt stojí za přečtení...

2 komentáře: