pondělí 15. ledna 2007

Jedna stará úvaha

Tak mě napadlo přihodit sem jednu starou úvahu o sebevraždě. Možná je trochu omezená věkem, ale nemyslím, že by neměla hlavu a patu ;-) 

Jedno je vším;

vše je jedním.

Pokud je tomu tak,

proč lkát nad svou nedokonalostí?"

Shin jin mei

 

Albert Camus v Mýtu o Sisyfovi napsal, že jedinou skutečnou otázkou je, zda spáchat či nespáchat sebevraždu. Pokusme se tedy hledat klady a zápory obou možností. Alan Watts rozděluje lidi do dvou skupin: na ty, kteří nespáchají sebevraždu proto, že se toho děsí a cítí, že je naprostou nezbytností pokračovat dál, zatímco druhá (podle Wattse menšinová) skupina nespáchá sebevraždu proto, protože je život baví; „I když nejste příliš bohatí a žijete docela jednoduše, společenství druhých lidí, pohled na slunce a hvězdy, šelest trávy a zvuk vody dávají vašemu životu své vlastní vysvětlení." Sám se řadím do druhé z těchto skupin, což znamená, že z této úvahy možná bude promlouvat zaujetí, přesto se však budu snažit - minimálně v její první části - ukázat co nejobjektivnější pohled na věc, co nejlépe složit skládanku a ukázat její rub i líc.

James Hillman vztahuje otázku sebevraždy k pojetím a cílům jednotlivých věd a dochází k závěru, že sebevražda z pohledu sociologie ohrožuje společnost, z pohledu teologie je porušením přikázání „nezabiješ", z pohledu justice je něčím protiprávním, zatímco v případě medicíny je pravým opakem jejího cíle o co největší prodlužování života. Člověka přesto nemůžeme chápat jenom jako součást společnosti, ovládané jejími zákony, ale také jako individuum, schopné samostatně se rozhodovat, schopné postavit se proti zákonům společnosti.

Život každého z nás je naší záležitostí. David Hume řekl, že sebevražda je stejně jako každá jiná smrt smrtí z rukou Boha. Naskýtají se zde otázky: Když se člověk narodí, je mu připsána řada příbuzenských rolí. Ale první důležitou příbuzenskou rolí, kterou získává svým vlastním rozhodnutím, je teprve role partnera v manželském svazku (co znamená kořen tohoto slova?), další takovou rolí je role rodiče; otázka zní, jestli tímto přijetím rolí člověk nerozprostírá svoji odpovědnost také na svého partnera. Ale pokud s někým vstupuji do svazku, neměl bych ho akceptovat takového, jaký je, včetně jeho rozhodnutí? Platí Perlsovo „Já dělám svou věc a ty děláš svou věc. Nejsem na světě proto, abych žil podle tvých představ, a ty nejsi na světě proto, abys žil podle mých. Ty jsi ty a já jsem já. Najdeme-li se náhodou vzájemně, je to krásné. Nenajdeme-li se, nedá se nic dělat." i pro situaci v manželství, v níž se předpokládá, že se duše již vzájemně nalezly? V případě rodičovství je situace ještě složitější o odpovědnost vůči dětem. Nechci být arbitrem obecných problémů, a tak ponechám tuto otázku otevřenou.

Sebevraždu nelze odsuzovat. Martin Buber ve své knize Život chasidů cituje slova jednoho cadika: „Přijde-li dnes Mesiáš a řekne-li: ,Tys lepší než ostatní,‘ řeknu mu já: ,Ty nejsi Mesiáš.‘" Nemohu odsuzovat svého bližního, neboť trám v mém oku zatemňuje můj pohled a je velmi moudré ono biblické: „Nesuďte, abyste nebyli souzeni. Neodsuzujte, abyste nebyli odsouzeni. Odpouštějte a bude vám odpuštěno."

Ač Seneca říká, že jedinou výhodou života je fakt, že nikoho nedrží, tak např. Jean-Paul Sartre resp. hlavní hrdina jeho románu Nevolnost dochází k závěru, že život je něčím nesmyslným či přebytečným, ale že i smrt jakožto součást existence je přebytečná. Stále je tu myšlenka, že ani smrt nemusí být vysvobozením z těžké životní situace. Pakliže budeme brát vážně studie amerických thanatologů Kennetha Ringa či Raymonda Moodyho, dospějeme ke zjištění, že většina zážitků blízkých smrti je charakterizována příjemnými pocity a vizemi, ale existují také případy subjektů se zážitky čistě negativními. Je však třeba podotknout, že se stále jedná jen o zážitky smrti blízké, nikoli zážitky smrti samotné, tudíž nejistota přetrvává.

Proč se ale ptát po sebevraždě? L. Kumor řekl, že „o smrti se mohou kompetentně vyjadřovat pouze nebožtíci". Má smysl ptát se po smrti? Má smysl ptát se po životě? Holandský filozof van der Leeuw napsal: „Mystérium života není problémem, který je třeba řešit, ale realitou, kterou je třeba prožít."

V souvislosti se sebevraždou se často udává jako její důvod utrpení. Utrpení, které Viktor E. Frankl nazývá nejvyšším smyslem lidského života - ještě vyšším, než prožitek a čin. Snad jedině tehdy, pokud zažijeme něco zlého, můžeme potom poznat kontrast mezi dobrým a zlým a sjednotit tyto elementy v dobrý život.

Život je dar, ačkoli není lehké ho žít. Znovu se dostávám k Franklovi, když řeknu, že život tu není proto, abychom od něho něco očekávali, ale proto, že on něco očekává od nás. A když nebudeme od života chtít jen brát, ale také mu dávat, možná přijdeme na to, že existuje jakási vzájemnost, že ztráta je sama o sobě ziskem, dávání dostáváním, a nebudeme se pak muset otázkou sebevraždy vůbec zabývat.

 

21 komentářů:

  1. No, jayee, to je teda těžký téma. Co k tomu říct? Potíž je v tom, že svět se nám jeví v průběhu dnů a měsíců různě; výkyvy, kterým můžeme říkat třeba \"deprese\" a \"euforie\", hýbou s lidskou duší a vyvádějí ji z rovnováhy \"rozumného\" zvažování. Když už zmiňuješ Bubera: někde, snad právě v Životě chasidů, napsal příběh o moudrém rabim, který když ležel na smrtelném lůžku, žádali ho žáci, aby jim sdělil tajemství dobrého života. Tak jim poradil, aby si každý vzal kabát, do jedné kapsy dal lístek s nápisem \"Kvůli mně byl stvořen svět\" a do druhé \"Jsi prach a popel!\". Moudrost je v tom, podívat se vždycky na ten správnej papírek :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Vítej zpátky! :) Nj, není to svět, co se hýbe. Jsme to my sami :)

    OdpovědětVymazat
  3. Rincewinde, tedy ty dva papírky jsou naprosto geniální! Za to dík!!! Jdu si je napsat do kapsy! - Jestli ale vždycky dokážu vytáhnout ten pravý..... no... to tedy fakt nevím. :-))))

    OdpovědětVymazat
  4. Jo, taky se mi to líbí :-)) Tím víc, že jde de facto o \"zkratku\" dvou příběhů o stvoření z první knihy Starého zákona (Genesis): totiž příběhu o stvoření v sedmi dnech (první papírek) a o vyhnání z ráje (druhej papírek). To jsou věci! ;-))

    OdpovědětVymazat
  5. No vždyť říkám, žes tu chyběl ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Jayee, stačí říct, jak můžu někde dělat chytrýho, nic mě nezadrží :-))

    OdpovědětVymazat
  7. ad 4: Jak to takhle zkomplikuješ, přestanu tomu rozumět. Dva papírky, dvě jasné sdělení, chovej se podle toho, platí to i to, vybalancuj si to.

    Starej a Novej zákon je plnej obrazů(podobenství) s tisíci výklady. Nechce se mi v tom pitvat a ztrácet energii, kterou potřebuji na balancování v praktickém životě podle dvou papírků. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Dneska (včera) je tu ale sranda :) Mně se to zkomplikování líbilo - nemusím se v tom pitvat, ale jako poznámka mi to přišlo zajímavý...

    OdpovědětVymazat
  9. Lenko, víš jak se mi pak v praxi bude hodit, až někoho budu \"balit\" na papírky o stvoření světa a o vyhnání z ráje? :-D

    OdpovědětVymazat
  10. ad 9: No, do takových papírků by se dala ubalit leda veselá travička, myslím.
    Co se týče balení, marná sláva, filozofie zabírá jen málo, zkus přeleštit to BMW, co ti na něj padá v garáži prach, večer sám domů už nepojedeš. :-)))))
    A hyn sa hukáže, jak umíš balancovat mezi \"Kvůli mně byl stvořen svět!\" a \"Jsi prach a popel!\" :-)
    Jo jo, být skromným \"filozofem\" je snadné, být sebevědomým, ale skromným a pokorným majitelem BMW je trochu těžší. :-)))

    OdpovědětVymazat
  11. Lenko, na správnou cílovou skupinu zabírá správná metoda... :) Když jdeš na houby, nebereš si s sebou poušku :) Ale já původně myslel jen pro ten akt, ne pro nějaký jeho cíl :-D Jsem sebevědomým, ale skromným a pokorným majitelem charismatu, to pak nepotřebuješ BMW k tý složitosti :) Na skromného \"filozofa\" si jen hraju, abych to měl občas jednodušší :)

    OdpovědětVymazat
  12. Nejhorší pak je, že na BMW, které bylo stvořeno kvůli mně, padá prach, jímž jsem, v garáži, která mi nepatří...

    OdpovědětVymazat
  13. Pouška měla být puška. Je vidět, že jsem tak mírumilovnej, že mi některý slova nejdou přes prsty :)

    OdpovědětVymazat
  14. ad 12: Já to mám jednodušší, kvůli mně nebylo stvořeno BMW, tudíž nemusim mít výčitky, ža něj padá prach, jímž jsem, v garáži, která mi nepatří... :)

    OdpovědětVymazat
  15. tak zdravim vsechny. Priznavam ze nemam tuseni o cem je rec. na papirky se nedivam. Snazim se byt sebewedomym, ale pokornym a skromnym majitelem BMW a je to hrozne tezke. Zejmena kdyz kolem vas vsichni frci ve smradlavych starych skodovkach.

    Ale o tom asi rec nebyla, ze? :o)

    Sebevrazdy me hrozne lakaly a pritahovaly jako divku. Dokonce jsem se skrtila nejdrive s prateli, posleze sama. Taky jsem se věšela, běhala po hřbitovech o pulnoci a malovala same oběšence. Každy ma svoje metody jak se vyrovnava se svymi vnitřnimi konflikty :o) Takze jsem postupne ze skupiny 1 přeskočila do skupiny 2. Zivot me zacal bavit asi tak od ctyricitky. Je pravda ze chut do zivata ma vzestupnou tendenci asi od mych deseti let, od totalniho minusu do mirneho plusu. Od doby kdy jsem chtela jen lezet mrtva nekde v rakvi, posleze brala zivot jako povinnost, posleze se naslo i nejake to poteseni a ted prekypuji jen samou radosti :o) TAkze pokud to takhle pujde dal tak samou¨radosti prorazim strop!

    OdpovědětVymazat
  16. Sebevraždu skutečně nelze odsuzovat a kdo někdy ohrne nos nad sebevrahem, nikdy asi nezažil stav duševního utrpení které je nad fyzické. Nicméně odmítnutí daru života je vražda jako jiné.
    Kdysi jsem s depkaři pracovala. Mnozí si své utrpení hýčkají. Každý má nějaký ten důvod. Málo vůle k životu, pohodlnost, neschopnost samostatného života, chybný závěr týkající se smysluplnosti života, připoutání si pozornosti partnera, pečujících osob, ale také únava nad životními ztrátami, momentální zkrat v případě těžké události aj... Myslím, že pro všechny lze však najít onoho společného jmenovatele, který J. uvedl: \"život tu není proto, abychom od něho něco očekávali, ale proto, že on něco očekává od nás\". Ti lidé očekávají, že život jim něco dá a nyní jsou zklamáni. Jistěže jsou lidé, kterým jde život jakoby sám. Ale oni tuto zkušenost maji buď před sebou nebo již (myšleno i v minulých inkarancích) nějak zpracovanou. Řekla bych.

    OdpovědětVymazat
  17. lenko, ano! V momente kdyz jsem pochopila ze zivot zde neni pro me ale naopak ja jsem zde pro zivot jsem najednou zacala fungovat. I proto se tak casto zlobim nad temi, kteri to nechapou a porad hledaji v zivote jen vlastni poteseni. A jsou zklamani ze to poteseni neni takove jak si predstavovali a ze ho neni tolik. (a lezu tim silene na nervy) Ja nerikam ze mame zit bez radosti, ale lze si najit radost i v te povinnosti a v ceste kterou mame pred sebou. Proc plout za kazdou cenu proti proudu, kdyz se muzemem nechat unaset?

    OdpovědětVymazat
  18. už jako mladá, proč někdo tak odsuzuje sebevrahy. On si jen tak z plezíru na život nikdo nesáhne, prostě musí mít dost...Ještě snad víc mi vadí, když někdo šmahem odsoudí někoho pro \" demonstračku \".Je to SOS volání, co nikdo nevyslyšel, nebo v tom ten dotyčný žije. A to by se mělo odsuzovat lidský neštěstí ?

    OdpovědětVymazat
  19. máš pravdu skoro ve všem, akorát... no, něco ještě dopovím. Je to samozřejmě o konkrétním člověku, o jeho stáří, zkušenosti a situaci, kdy jak sebevraždu nebo \"demonstračku\" spáchal. Někdy ti lidé se skutečně odmítají prát se životem a demonstrují, jak jim svět hrozně ubližuje. Někdy je to prostředek vydírání, projev hysterie a tak. Tam tedy nemám nějaký chlácholivý postoj. Ale jsou to výjimky.
    To je jeden pohled.

    Druhý pohled je z hlediska lidské společnosti. Samozřejmě, že je primární pomoci člověku v nouzi a ne jej odsuzovat, ale společnost se brání logicky kontraproduktivním řešením, což je sebevražda. Z hlediska vývoje společnosti je produktivní se snažit z každé situace nějak vybabrat, naučit se žít, ne to zabalit. Proto chápu takový ten všebecně tradovaný mírně odsuzující postoj. Nelze něco takového schvalovat. Sebevražda je také vražda člověka, ať se to bere jak chce.

    OdpovědětVymazat
  20. vím, jak to myslíš, a taky to, že to tak někdy je, hysterie, vydírání...
    Ale s takovým člověkem pak něco není v pořádku a měl by se léčit.
    I když je hysterický a vydírá, což je pro okolí nepříjemné, asi se něco děje...
    Asi je i těžké rozpoznat tu hranici, kdy je třeba mu pomoci a nebo mu dát najevo jak se chová vůči ostatním, jít na něj třeba trochu ostřeji.Určitě je postoj ze všeho se vyhrabat celkově prospěšnější, ale u těžkých depresí se může stát, že se ty síly nenasbíraj, nejde to.

    OdpovědětVymazat
  21. taky vím, jak to myslíš. Akorát někdy není chyba tolik v okolí jako v člověku samotném a u depresí platí úplně nejvíc, že to má v rukou pacient. Hluboce věřím v to, že nedostáváme úkoly, které jsou nad naše síly. ...... A pak, často člověk upadne do depresí, z toho, že něco udělal v životě chybně nebo dělá a nemůže si to odpustit nebo není ochoten to změnit. Je to forma sebedestrukce, peklo, které si však připravil sám.

    OdpovědětVymazat