úterý 5. prosince 2006

Poslední + první aneb reinkarnace :-P

Ukecali jste mě, ale radši o věcech přízemnějších.

V poslední době proniká na český (teď jsem si málem vyškrábl oko, asi jsem neurotik - scénická poznámka :)) vysoký školy věc, kterou si - možná trochu kontroverzně - dovolim nazvat nešvarem. Jde o unifikaci přijímacích zkoušek. Všude kam se podíváte chtějí zavést SCIO testy. Já se ptám proč? Zaprvé nechápu, proč by měly bejt stejný přijímačky na dva úplně odlišný obory. Zadruhý jestli není důležitější zájem o obor než jenom lepší "obecný studijní předpoklady" u někoho, kdo si školu vybral jako poslední záchranu. Zatřetí tohle pojetí vůbec nebere v úvahu to, že v každý rodině mají jinej kulturní kapitál (i když to je celkově problematická věc u přístupu ke vzdělání), v dělnický rodině pravděpodobně budou mít děti třeba horší slovní zásobu, než v rodině dvou rodičů vysokoškoláků, což ale vůbec neznamená, že i s tou horší slovní zásobou nemůže mít nějaký znalosti a bejt třeba někdo dobrej v nějakym oboru, ale tohle SCIO testy prostě vůbec neberou v potaz a je to podle mě jednoznačně diskriminující.

Nebo se pletu? ;-)

41 komentářů:

  1. Já nevím, už jsem dluho žádný scio test neviděl a nezkoušel, ale co si matně vybavuji, připadaly mi nějaké jejich testy dobré - že skutečně testovaly studijní schopnosti. Nemáš příklad?

    OdpovědětVymazat
  2. Netvrdím, že ne. I když teda podle mě jde v otázkách občas o to trefit se do logiky autora. A třeba různý matematický řady apod. jsou hodně o praxi - kdo je vidí prvně, sepne mu to pozdějc. Já jsem v tomhle zastánce toho, že když chci na nějakej obor, tak bych měl vědět hlavně něco o něm a mít o něj zájem. Prostě věřim víc v zájem než v talent.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky je pro mě důležitější opravdový zájem a nadšení, než samotný talent.U talentu může nastat absence zájmu a to se pak vynuluje. Určitě ideální je zájem , ruku v ruce s talentem.

    OdpovědětVymazat
  4. Muj nazor je, ze prijimani zaku by melo byt ve vyhradni kompetenci rektora VS a to vcetne urceni prijimacich kriterii. On si by mel rozhodovat koho, v jakem mnozstvi a za jakych podminek. On taky nese zodpovednost za \"material\" s kterym jeho skola pracuje a za jeho \"opracovani\".

    OdpovědětVymazat
  5. Dělal jsem před třemi lety Národní srovnávací zkoušky z historie. Dopadl jsem, tuším, na 62. místě. A pak jsem se stejně na historii nedostal :-). Tak nevim, k čemu jsou ty testy teda jako dobrý. Maximálně fakt dopomůžou některým lidem na školy, kam by se normálně nedostali... Nakonec je to jedno - ani současné přijímačky nejsou ideální a vyřadí pro fakultu nadějné jedince, jen proto, že tito vstali ráno špatnou nohou. Pokud chtějí měnit vysokoškolský systém, měli by začít školným a postupným přidáním referencí ze středních škol k přijímacím zkouškám. Aby se pak nestalo, že kvůli jedné špatné odpovědi vypadne člověk, co se pečlivě připravoval třeba na chemii už od prváku a teď utřel, protože ten vedle něj ani neví co chce, ale stylem Tipsport toho má víc správně :-(

    OdpovědětVymazat
  6. No, ono to s těmi přijímačkami je všelijaké. Osobně si myslím, že nejen s přijímačkami, ono i na střední škole se nějaký učitel může na žákovi podepsat tak, že naruší jeho profesní dráhu, na základnce jej zlikviduje zas po jiné stránce....... to je těžký. Jak posoudit, zda student bude dobrý? To je vždycky tak trochu loterie. Navíc kdo zaručí, že vystudovaný obor pak bude vykonávat a tak ty vložené peníze vracet. Vždyť se může odstěhovat na Madagaskar, třeba...
    Proto co se týče VŠ, myslím si, že by studovat měl každý, kdo chce. Za peníze. Zavedla bych školné a třeba půjčky na studium v mnohem větší větší míře, než je to dosud. Prospěchový stýpko takové, že by pokrylo školné. Že by neměli chudší studenti možnost studia nemohu uznat, mají možnost brigád, vycestovat do zahraničí a tam si vydělat trochu víc... Otázka kolejí, ubytování, by se řešila podobně. Půjčka třeba s ručením od státu.
    Protože by škola nebyla zadarmo, logicky by se zvyšovala kvalita, nikdo nebude platit něco, co za nic nestojí.
    atd. atd.

    Jinak scio testy se mi nezdají tak uhozené. Dají se také koupit a natrénovat. Ale natrénovat znamená se to naučit, takže......

    To sunfreedom: Hele, není náhodou používání presidentské standarty na jiné účely trestné? ???

    OdpovědětVymazat
  7. Nebylo tomu tak vždycky, ale svět se mění a já se školnym dneska nemůžu souhlasit. Když bude malý, nic nepokryje a bude to jen gesto. Když bude velký, nikdo na něj nebude mít. Snížila by se tím poptávka po studiu na VŠ, to je prostě fakt... vycestovat do zahraničí a tam si vydělat? To ale snad taky předpokládá nějaký finance, za druhé člověk prostě po střední nemusí vědět co chce, zatřetí když mi půjde o peníze a udělám to eventuálně tak s tou zahraniční brigádou, nemám už pak motivaci studovat tu školu, pač se mi to finančně nevyplatí. Za další, studovat nemůže každej, kdo chce. Nejsou prostory, materiální vybavení, lidský zdroje... Proč bych si měl školu platit, když mi nikdo nezaručí, že se mi to vrátí? Stát potřebuje vzdělaný lidi, ale lidi nepotřebujou VŠ vzdělání, když se s nim pak neuživěj. Čím víc bude pak vysokoškoláků v mym oboru, tim se moje vzdělání devalvuje. No a ten argument se zvyšovánim kvality kvůli tomu, že by to bylo za peníze, nemá žádnej reálnej základ. V praxi znám milión věcí, který jsou zadarmo lepší než za peníze. Budou se pak školy soustředit na lukrativní obory a ostatní zaniknou? Děkuju, nechci. Dál... jak se pozná kvalitní vyúka? Nakonec si vždycky zaplatim, co mi kdo nabídne a budu rád, že mám něco.

    Co se týče referencí ze středních škol, považuju za neopodstatněný. V prváku nebo druháku na střední absolutně nejsem schopnej říct, čemu se chci věnovat. Jestli jo, tak je to příliš časná specializace a to nemůžu podporovat. Kdybych od prváku věděl, že chci studovat chemii, tak mám pocit, že je něco v nepořádku.

    A co se rektorů týče, Radko, to jsou často lidé velmi vzdálení praktický realitě :)

    OdpovědětVymazat
  8. Vubec jsem te Jayee nepochopila. Co vlastne chces? Tak jsem nemela napsat rektor ale vedeni skoly, reditel, nekdo kdo se citi za skolu zodpovedny. Jak chceme vest nekoho k zodpovednosti za svuje zivot, kdyz skole nedame zakladni kompetence?
    Ja neziju ve vzduchprazdnu. Ten system o kterem pisu je v Nemecku i Rakousku. A neni spatny, na vysoke skoly se nehrnou davy lidi protoze se nejedna o prestizni zalezitost jako u nas. U nas kdyz se nedostanes na VS tak jsi proste debil. Tam jde studovat ten, kdo nepotrebuje vydelavat hned, ale muze si dovolit \"odklad\" a trochu zabavy.
    Tam se dostane na VS kazdy. To neni o devalvaci, nybrz jen o tom ze kdo chce muze studovat co chce. Nikdo mu nehaze klacky pod nohy nejakyma proverkama nebo prijimackama.

    OdpovědětVymazat
  9. A jeste jedna vec. nelze rict ze prilis vysoka nabidka vysokoskolaků devalvuje obor, naopak muze dojit k zadouci konkurenci a tim stoupani urovne.
    Nekteri lide potrebuji VS vzdelani i kdyz se tim neuzivi, jednoduse maji VS vzdelani protoze ho chteji. Znam hodne starsich lidi, kteri sli studovat i kdyz jim to bude k nicemu. jen pro vlastni uspokojeni.
    Pokud rekneme ze skolstvi je zadarmo, tak by melo byt zadarmo a pristupne KAZDEMU. Je veci skoly jak zajisti, aby se ji ruzni povaleci nehromadili na akademicke pude :o)
    Pokud zavedeme skolne (v Nemecku se zavadi od pristiho semestru 500 Euro za semestr) tak se musi rict B, z ceho maji platit \"chudi rodice\". Jiz na gymnazia se v zapadnich zemich dostavaji vetsinou deti z bohatsich rodin, ktere si muzou dovolit podporovat dite na skole.
    Ale i chude dite muze vystudovat, s podporou statu. Urcite to ma jednodussi na zapade nez u nas. Existuje cela sit podpor, ktera protahne chude ale pilne dite vysokou skolou.

    OdpovědětVymazat
  10. Radko, tam nebylo co chápat. V reakci na tebe byla jen jedna štiplavá poznámka na vedení škol...
    \"A jeste jedna vec. nelze rict ze prilis vysoka nabidka vysokoskolaků devalvuje obor, naopak muze dojit k zadouci konkurenci a tim stoupani urovne.\" To jo (možná), ale taky (určitě) k vysoký nezaměstnanosti mezi těma, kdo to místo neseženou (pokud nebudou pracovat mimo obor).

    OdpovědětVymazat
  11. Jayee, to si musi kazdy zodpovedet sam za sebe. Muze byt vyuceno i hodne prodavacu a clovek si pak nenajde misto. Muze byt hodne lekaru, nebo zdravotnich sester. Ale kdyz nekdo jde studovat Teorii Umeni nebo Dejiny filosofie tak musi predpokladat, ze v Ceske republice budou potrebni max. tri lidi a zbylych padesat je navic. Trzni ekonomika funguje uplne vsude, ted nedostane mistenku ani prodavac. Takze ji nedostane ani vysokoskolak.
    To co mi vzdycky za komunistu hrozne chybelo byl pocit zodpovednosti za svoje rozhodnuti. A ani deti nebyly vedeni k tomu aby se rozhodovaly samy a samy nesly odpovednost. Ani dnes to u nas nefunguje. Deska jsou porad vedena jako stado. A ti nejprizpusobivejsi vyhravaji.

    OdpovědětVymazat
  12. V posledni vete melo byt decka, jinak to nedava smysl :o)

    OdpovědětVymazat
  13. jayee, u nás je dospělost stanovena na 18 let, ale v osmnácti se lidé stále chovají jako děti, jsou opečovávané od rodičů, kteří jim platí značkové oblečení, kredity na mobil... financují je na vejšce, sami mají třeba druhé zaměstnání, aby \"chudáček\" studentík měl na své pijatyky s kamarády. Teď tě samozřejmě naštvu, ale je to tak, že se dívám na to z druhé strany. Znám ty rodiče a vím, jak na péči o své děti doplácejí zdravotně atd., ale to je jiná písnička a je to také jejich káva.
    Dnes mladý člověk, který jenom trochu zná řeč(a to by po maturitě měl znát), může jít do zahraničí si vydělat násobek toho, co tady - během prázdnin si zafinancovat další rok studia, to je fér, ne? Nevěřím, že by se většině těch, kteří na brigádě budou pracovat oboru úklidu, zásobování apod. tam tak zalíbilo, že by se nechtěli vrátit do školy pro vzdělání. Naopak. Také budou více zvažovat, co se jim vyplatí a co ne. Budou se snažit vystudovat to, co pak uplatní.
    Člověk by měl mít možnost studovat řeba i po několika letech práce, kdy si osahal, co přesně chce a nechce, kdy přičichl k samostatnému životu, k práci. Jenže po několika letech od maturity prostě zapomeneš ty pitomosti, na kterých rádi nachytávají studenty u přijímaček, takže šance je minimalizována.
    Stejně tak je problém pro lidi ve středním věku, když chtějí studovat třeba při zaměstnání a chtějí změnit třeba povolání, protože jejich obor je např. neuživí nebo jejich znalosti zastaraly. To si myslím, že je nefér. Taky je spousta lidí, kteří by si rádi vystudovali nějaký obor je tak, rádi by si to zaplatili, ale stále je málo soukormých škol, stále málo možností studovat při zaměnstnání. A to je právě šance, jak využít prostory, lidské zdroje apod.
    Víš, já se v tom pohybuji. Mám spočítáno, že např. za hodinu výuky zaplatí studenti státní jazykové školy dvakrát - slovy dvakrát! více, než ve školách soukromých. Zpravidla při nižší kvalitě (více žáků ve třídě, učí často méně kvalitní lektoři, kteří by se v soukromých školách neuplatnili). O minimálních nákladech na prostory ani nemluvím. Ať je to jek chce, znovu a znovu se přesvědčuji, že stát je bezkonkurenčně NEJHORŠÍ hospodář.

    Ano souhlasím s Radkou, zodpovědnosti je třeba. Ale bohužel se jí nedostává nejen u \"dětí\".

    P.S. Bylo mi devět, když jsem se rozhodla vystudovat obor, kterým se živím nyní. (Myslíš, že něco byo v nepořádku?) Přestože mi tenkrát nebylo umožněno tento obor vystudovat, dostala jsem se k němu oklikou. Studium na VŠ a všechny své aktivity jsem si financovala sama. Když jsem absolvovala VŠ, bylo mi 21let, odešla jsem do vzdáleného města, kde jsem nikoho neznala a začala tam svůj samostatný život. Jsou mnozí jiní, kteří zvládli mnohem víc... a pak jsou desítky procent těch druhých, na jejichž mentální nedospělost se stále bere ohled. Proč?

    OdpovědětVymazat
  14. Jsme se dostali zase úplně od tématu :)
    \"Teď tě samozřejmě naštvu\"
    Lenko, proč bys mě měla naštvat? :) V poslední době nemůžu moc pobrat odevšad ty pravicový výkřiky, který maj na všechno jasnou odpověď a nikde žádnej problém... To o čem mluvíš (zodpovědnost za sebe), mi je v podstatě jedno resp. nevidim v tom problém, možná bych velmi opatrně řekl, že i souhlasim. Když bude více soukromých škol, mně to určitě vadit nebude, naopak - proč ne, když si na sebe vydělaj. Ale prostě nevidím žádný ospravedlnění školnýho na státních VŠ. Že je stát nejhorší hospodář, to tak bude vždycky a školný to nezmění.
    ad P.S.: tak mě ale nechytej za slovo - na tom, že v 15 nebo 16 SKORO nikdo neví co chce, to nic nemění.
    No a k příležitostem těch, co už jsou na trhu práce - to je těžký, já to vidim u nás, jak na dálkový jdou ty lidi, protože musej, pak tam občas přijdou na nějakou přednášku, nic jim to nedá, ani od toho nic nechtěj a u přijímaček jsou sakra zvýhodňovaný, takže zase jak co a jak kde.

    Radko, s tržní ekonomikou na mě nechoď, neviditelná ruka trhu dokáže napáchat viditelný škody :) Jo, nic proti odpovědnosti, ale to je individuální rovina. Ta individua taky tvoří nějakou společnost a to, aby bylo vysoký procento nezaměstnaných vysokoškoláků, není pro stát dobře.

    OdpovědětVymazat
  15. Mozna si nerozumi Jayee, ja nejsu zadny pravicak ale s planovanym hospodarstvim zadne extra dobre zkusenosti nemam. Takze kdyz naplanuju 3 Teoretiky umeni tak tech zbylych 50 nesmi tento obor vystudovat protoze jsou navic? A u nas porad chybi strojni inzenyri, takze tech naplanuju 2000 a porad jich bude malo. A skola si vybira podle nejakych hausnumer, takze potencialni dobry budouci strojni inzenyr vypadne. Jsem nazoru ze by mel studovat kazdy kdo chce a kdo je schopen se skolou profinancovat (stoji ho to penize) Ze po vystudovani nenajde misto, neni vina statu ani systemu. je to jen vina jeho volby a jeho schopnosti se prosadit v zivote. Jinak jsem proti zavedeni skolneho.

    OdpovědětVymazat
  16. Jayee, co mas proti pravicovym vykrikum a c to jsou pravicove vykriky? Levicove se hospodarilo a hospodari porad, to jsou vsechny ty spolecne kotle a prenaseni zodpovednosti na stat. Alespon tak ja chcpu rozdil mezi pravicovym a levicovy. V pravicovem se staram o sebe sam, ve levicovem platim statu, aby se o me staral.

    OdpovědětVymazat
  17. jayee, souhlasím naprosto s kom. 15, s Radkou.

    Akorát jsem pro zavedení školného, pokud se změní hospodaření a celý systém. Pokud ne, tak to nic neřeší, myslím. Zda scio testy ano či ne je v systému nepatrná maličkost.

    Jinak souhlasím i s komentářem 16. Zodpovědnost jedinci. Po státu chci bezpečnost, zajištění dodržování práva a pomoc, když se mi něco stane.

    OdpovědětVymazat
  18. Já s komentářem 15 taky souhlasím. Ale asi si fakt nerozumíme. Kde na to teda, Radko, chceš vzít peníze? To mi pořád nějak uniká...
    Proti \"pravicovým výkřikům\" mám to, že mají všechno strašně jednoduchý a převáděj všechno na peníze a příliš operujou s trhem. A to se rozhodně nepovažuju za levičáka :)

    OdpovědětVymazat
  19. penize na vysoke skoly patri k zakladnim rozpoctovym polozkam. Vetsinou se do prvniho rocniku nahrne hromada odpadu a dobrodruhu, zalepovacu der. Behem jednoho semestru je mozne je vytridit dle jejich aktivity i na zaklade zapoctu a zkousek. Myslim, ze jeden semestr prezije kazda skola, preosije zajemnce a dlas studuji jen ti kteri jsou zpusobili. A sanci dostali vsichni. Urcite by to nebylo drazsi nez ted.

    OdpovědětVymazat
  20. na prednaskach se nahrnou uuuuplne vsichi :o) Budou si stat na hlavach a prednasejici ma alespon pocit ze je zajem. Cvika se organizuji s tutory tj. se starsimi studenty, kteri mladsi zaucuji. Jde jenom o prvni semestr, ten druhy je jiz vytrideny napolovinu a v tretim zustava treba jenom ctvrtina lidi.

    OdpovědětVymazat
  21. Tak si vem jen třeba tu blbou psychologii, kde (teď už to moc nesleduju) brávali v Praze tuším z 2000 lidí 60. Jak to chceš udělat? 2000 nebo 60 je trošku rozdíl :))

    OdpovědětVymazat
  22. Psychologie je fakt zahul :o)Ale to patri k oborum, kde se vybira vsude v evrope. Samozrejme se muze vybrat plna poslucharna tj. kolem 200 lidi, vic to nejde. Zde se musi udelat omezeni. Prvni je vyber dle vysledku ve skole tj. znamky na vysvedceni. Pro neuspesne nabidka do jinych mene atraktivnich skol (psychologie se v trznim hospodarstvi muze otevrit i na jinych mistech republiky treba v Nemcickach kdyz je zajem. A uplne posledni moznost je dalkove studium (placene)Nemel by zustat nikdo neuspokojen, kdo chce studovat. Ale myslim ze chapes ze teorie je teorie, ze praxe je pak tvrda realita. A teoretizovat muzeme o vsem moznem.
    V cesku je vzdelavaci system na hodne slabe urovni co se tyce propojeni s praxi. Decka jdou na stredni a nevi zda najdou misto. Tohle vsechno je venku davno reseno dualnim vzdelavanim. Decko si nejdriv najde misto a pak je na nej vzdelano. Najde si treba misto v bance a je pak vzdelan na bankere :o)

    OdpovědětVymazat
  23. bohuzel mi utekl prispevek.
    U nas je vzdelavaci system dost posahany. A nejen kvuli navalu na VS. Je to cele na dlouhy prispevek, ktery jsem jiz napsala a ktery se nekde ztratil :o) Takze nejde jen o pomer 2OOO zajemcu k 60 prijatym. To je jen spicka ledovce. Jiz fakt, ze je tak precpano na jednu skolu je divny.

    OdpovědětVymazat
  24. Ale teď vážně. Připadá ti to v Česku realizovatelný? :) Aspoň v nejbližších padesáti letech? Mně moc ne.

    OdpovědětVymazat
  25. ja to neresim, mojim starsim deckam umoznujeme studium na velice kvalitnich evropskych vysokych skolach. A ten nejmladsi? Uvidime, kdyz bude chtit byt zednikem tak se s tim taky smirim. nemuze jit kazdy na VS.

    OdpovědětVymazat
  26. OK, jestli k tomu už nikdo nic nemá, tak pomyslně uzavírám diskuzi :)

    OdpovědětVymazat
  27. tak hod nove tema! jinak budem okecavat dal :o)

    OdpovědětVymazat
  28. Já žádný témata nemám :)

    OdpovědětVymazat
  29. Když musím pracovat, nemohu diskutovat, co spěcháš s uzavírkou, jayee? Máš to placený od kusu?

    ad 25: Ano, je to realizovatelné, docela snadno. Pár let. Tři by stačily. Chce to odvahu a širší politickou podporu nějakého novátorského ministra školství.

    Fakt: Z kompletně zestátněného majetku udělat během pár let funkční (byť s nedostatky) tržní hospodářství, to byl slušný husarský kousek. Takže v Česku je možné i mnohem víc.

    S trochou nadsázky: V Česku je možné všechno. Vynalezli jsme totiž jistou formu perepetum mobile již za socialismu. Koukej, pokud to neznáš:
    Za socialismu mají všichni všechno.
    Zatímco všichni mají všechno, všichni kradou.
    Přestože všichni kradou, nikde nic nechybí.
    Přestože nikde nic nechybí, nic není k sehnání.
    Přestože nic není k sehnání, všichni všechno seženou a všichni všechno mají. atd. atd.
    :-)

    OdpovědětVymazat
  30. Jo, vím, že na humanitní, zejména např. psychologii ze hlásí hodně zájemců. Ale s psychologií to není od věci. Pokud by ji člověk pak mohl vystudovat při zaměstnání jako druhý obor, určitě by to pomohlo i oboru jeho, jemu samotnému. V Čechách je zájem o sebepoznání a o poznání lidské duše veliký a je to dobře.
    V době, kdy je možné přenášet přednášku z posluchárny kamkoli jinam nebo i třeba nahrát na video...
    Cvíka lze realizovat večer, o víkendech, využít prostory (pro večerní a placené studium).

    Když se chce, jde všechno. Tady to vídím jako snadné. Pár schopných politiků, organizátorů, ekonomů a motivovaných odborníků a máme to doma.

    OdpovědětVymazat
  31. Od kusu to placený nemám, jenom jsem tě chtěl vyprovokovat k vyjádření :)
    Jen bych chtěl vidět toho odvážnýho a osvícenýho ministra, jsem skeptickej :)
    No k těm přednáškám. Jj, je dobrý, když se daj stáhnout na internetu v textový formě nebo třeba jako zvukovej soubor. Protože přiznejme si, třeba na naší škole je málo takových osobností, který člověku předaj něco víc než jen ten obsah, takže obtěžovat se chodit na jejich přednášky je ztráta času, když by si to člověk mohl někde stáhnout.

    OdpovědětVymazat
  32. Jinak já diskutuju, i když \"musím\" \"pracovat\" :)

    OdpovědětVymazat
  33. ad 33: Jen poznámečka: Já tomu, když se flinkám kolem počítače a tu si dám kávu a tu něco napíšu a tam někomu zavolám... neříkám práce. Když pracuji, jsem buďto na jednání nebo stojím u tabule a to prostě u PC fyzicky ani nemohu být. Teď vyrážím (po pár organizačních pokynech) a vrátím se večer o půl osmé. Budu ráda, když stihnu oběd.

    ad 32: No vidíš, ušetříme za prostory, když není nutné chodit na přednášky.

    A osvícený a odvážný ministr? Pokud to nevezme nikdo jinej dřív, je to na tobě! :-))))

    OdpovědětVymazat
  34. To Lenka: sorry, dlouho jsem tu nebyl... k tvojí reakci na standartu Presidenta republiky. §10 zákona č. 352/2001 sb. o užívání státních symbolů České republiky:

    Vlajku prezidenta republiky lze užít k označení
    a) sídla prezidenta republiky v době jeho přítomnosti v České republice,
    b) dopravního prostředku používaného prezidentem republiky.
    ----
    Zákon tak pouze říká, kdy jí \"lze\" použít. Ne kdy nesmí být, nebo kdy musí být použita. Je to asi jako kdyby si chtěla zatknout všechny fanoušky s dresem nároďáku, protože mají na hrudi velký státní znak...

    Děkuji za pozornost :-)

    OdpovědětVymazat
  35. Vím, že se dresy u fanoušků přehlížejí, ale je to jen taková jakási tolerance, když tedy chtějí zvýraznit, že fandí Česku, ale jinak to úplně v pořádku není.

    A co ty, za koho kopeš, za prezidenta?

    A nechceš si raději vytvořit svůj vlastní erb?

    Co se týče zákonů obecně, uvítala bych, kdyby lidi v nich nehledali mezery, ale raději dodržovali i to, co je pouhá slušnost, aniž by to bylo pod hrozbou trestu.

    OdpovědětVymazat
  36. Já kopu za demokracii :-)

    Myslím, že je to vyhrocené. Mělo by se trestat, pokud někdo tátní symboly vyloženě zneužije, nebo je bude prezentovat při nějakých, řekl bych, nekalých praktikách.

    Pokud chce člověk využít našich znaků, standart a nevim čeho všeho ještě, proč ne? Pokud tím nehaní stát. A já ho nehaním. Určitě ne to, co reprezentuje standarta presidenta, protože ho mám rád :-)

    OdpovědětVymazat
  37. No, nevím, nevím, nějak se mi to nezdá. Myslím, že tím, že používáš jeho standartu dochází rozhodně minimálně k devalvaci určité úcty a výlučnosti, které takové symboly mají.
    Zda je to trestné nevím, záleží asi na výkladu, za správné to však nepovažuji.
    Ono, víš, argumentem, že co není zakázáno, je povoleno se často oháněli např. tuneláři a jim podobní.

    Asi tím nemyslíš nic špatného, ale o jisté osobní nezralosti to svědčí, řekla bych. Ale nechci se tě nějak dotknout, jen vyjadřuji svůj názor.
    Nechci se přít.

    A omlouvám se, jayee, za kom. mimo téma.

    OdpovědětVymazat
  38. Jayee to snese...

    Pro někoho to může být zcela určitě nezralost. Ale po této zemi pochuduje několik stovek lidí, co mají jako zvonění státní hymnu. Obávám se, že pokud chápu význam a historii státních symbolů, vážím si jich a nejsou pro mě jen obrázkem ve třídě, zas taková nezralost to nebude. Mimochdem, chtěl jsem použít Masarykovu, ale ta jeho je dost široká, sakra... Jednak má tu naší svouocasou zvěř po stranách a pak má ten obrovskej státní znak ještě se symboly Slovenska a PR...

    O pravém zneužití by se jistě dalo hovořit, kdybych totho nějak zneužil ve svůj prospěch. Což si sice u SPR nedokážu představit, ale možné to třeba je. Asi tak.

    Jinak, co není zakázáno JE skutečně povoleno. A pokud ten tunelář nespáchal zločin, lze ho považovat za chytřejšího, byť prohnanějšího, než ostatní :-).

    OdpovědětVymazat
  39. Po posledním odstavci je všechno jasnější. Nemůžeme se dohodnout, protože máme každý jinou úroveň svědomí, morálky.

    Tak jenom pro pořádek:
    Ani hymnu jako zvonění na telefonu nepovažuji zrovna za signál zralosti majitele.
    Tunelář je možná chytrej, ale ne moudrej a správnej chlap.

    - Víš, ono ošidit lidi, nalézt skulinku v zákonu je tak snadné... Kdo hledá skulinky za účelem jejich využití, je podle mě lump.

    Kvůli takovým jsou zákony tak složité, ale nikdy nemohou postihnout všechno. Společnost s vyvinutou morálkou zákony až tak nepotřebuje.

    Obchoduji se společnostmi, pro které není problém porušit mnohastránkovou smlouvu, kterou sami vytvořili. O to víc si vážím lidí, se kterými si ústně něco dohodneme a ono to platí a léta, a i když něco zaskřípe, dohodneme se tak, aby to bylo dobře na obě strany.

    Používat standartu prezidenta pro sebe není správné.
    Tečka.

    OdpovědětVymazat
  40. Původně jsem napsal hrozně dlouhej koment, ale došlo mi, že mě nebaví se pořád před někým obhajovat, když to není potřeba. Děkuji za zhodnocení mé úrovně svědomí a morálky, velice si toho cením. Takhle z fleku to dokáže málokdo.

    \"Používat standartu presidenta pro sebe není správné\" je dobré heslo. Až bude přímá volba, vyrukoval bych s tím, do té doby je to ale jen na prázdno vyznívající hláška... Bohužel.

    Teď moje tečka. I když raději ne, dost často se neudržím. :-)

    OdpovědětVymazat