neděle 8. října 2006

Moudrost evangelií

Po delší odmlce znovu píšu, inu akademický školní rok a vše s ním spojené trochu bere čas (a k tomu ta snaha o proniknutí do tajů Mandriva Linuxu :)). Dnes jsem se po menší pauze opět dostal ke čtení svých oblíbených blogů a článek B mě inspiroval k pohledu do evangelií. A protože čtu rád dobré zprávy (eu-angelion), pročetl jsem si alespoň tu Matoušovu dobrou zprávu trochu pozorněji. Všiml jsem si, jak můžeme na křesťanství pohlížet trochu z jiného úhlu, než jsme možná zvyklí. Je v něm obsažený i druh moudrosti, který bych očekával spíše ve východní filozofii.

Zajímavý výklad se nám mnohdy naskytne třeba tehdy, když zaměníme jméno Ježíš za život (Já jsem ta cesta, pravda i život.). Ale nechť přemýšlí každý sám a dle svého. Vypisuju tu několik částí, které mi přijdou hodné zamyšlení.

"Kdo z vás si může svým staráním prodloužit život o jedinou píď? (...) Nedělejte si proto starosti o zítřek, vždyť zítřek bude mít své vlastní starosti. Každý den má dost svého trápení."

"Lišky mají doupata a létaví ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá kam by hlavu položil."

"Pojď se mnou, ať si mrtví sami pochovávají své mrtvé."

"Jeho učedníci měli hlad a proto začali trhat klasy a jíst. Farizeové to uviděli a řekli mu: 'Hleď, tvoji učedníci dělají, co se v sobotu dělat nesmí.' On však jim odpověděl: 'Nečetli jste, co udělal David, když měl on i jeho družina hlad? Jak vešel do Božího domu a jedli předkladné chleby, které nesměl jíst ani on, ani jeho družina, ale jen kněží? Nebo nečetli jste v zákoně, že v sobotu kněží v chrámě porušují sobotu, a přece jsou bez viny? Říkám vám: Tady je někdo víc než chrám! Kdybyste věděli, co znamená: Milosrdenství chci, a ne oběť, nebyli byste odsoudili lidi nevinné. Protože pánem nad sobotou je Syn člověka.'"

"I vy jste ještě pořád nechápaví? Nerozumíte, že všechno, co vchází do úst, postupuje do žaludku a vypouští se do stoky? Co však z úst vychází, vystupuje ze srdce a to člověka poskvrňuje. (...) Ale jíst neumytýma rukama člověka neposkvrňuje."

"Jestliže se nepolepšíte a nebudete-li jako děti, nevejdete do nebeského království."

"Nebraňte dětem, nechte je ke mně chodit, protože těm patří nebeské království."

"Když přišli, kteří nastoupili kolem pěti odpoledne, dostali po denáru. Když pak přišli první, myslili, že dostanou víc, ale i oni dostali po denáru. (...) On však jednomu z nich odpověděl: 'Příteli, nekřivdím ti. Což ses nesmluvil se mnou na jednom denáru? Vezmi si, co ti patří, a jdi. Chci však i tomuhle poslednímu dát jako tobě. Nesmím snad s tím, co je moje, dělat, co chci? Anebo je tvé oko závistivé, protože jsem dobrý?"

"A co se týká vzkříšení mrtvých - což jste nečetli, co vám Bůh chtěl říci těmito slovy: 'Já jsem Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jakubův.' On přece není Bůh mrtvých, ale živých."

"Zastrč zase svůj meč tam, kam patří. Každý, kdo sahá po meči, mečem zahyne. Anebo myslíš, že by mi můj Otec neposlal ihned více než dvanáct pluků andělů, kdybych ho o to poprosil?"

"Všichni volali: 'Na kříž s ním!' Namítl: 'Co udělal špatného?' Oni však křičeli ještě více: 'Na kříž s ním!'"

Tak se nad tím hezky zamyslete a třeba to i okomentujte ;-)

 

3 komentáře:

  1. No, to je těžký, mám na Bibli dost vyhraněný názor, na křesťanství také. Jak se mám nad tím zamýšlet a jak to mám okomentovat, když bych o tom, co jsi zde výše uvedl, mohla povídat do skonání světa? :-)
    Snad tedy jen takto. Bibli psali lidé. Ježíš byl člověk - syn člověka. Nicméně neobyčejný člověk, který se zavázal ke službě, k opakované službě lidstvu, v různých inkarnacích. Jednou v roli Buddhy, Krishnamurtiho, naposledy Ježíše. Narodil se do určité doby, která měla náboženství, zvyklosti, svůj jazyk, mimochodem mohem obraznější, než je náš popisný. Proto i když se evangelistům a dalším opisovačům podařilo nezkleslit výroky Ježíše, my jim jen těžko rozumíme. Ovšem oni jim úplně nerozuměli ani tehdejší lidé..... To je jako by jim Einstein vykládal své teorie. Jako by jim někdo chtěl povídat o tom, že to, co si vytvoří myšlenkou, to se pak stane... když oni byli v područí starého zákona, kdy bylo oko za oko, zub za zub.....
    Dotknu se aspoň věty \"Já jsem ta pravda a život\". Ale co když tím JÁ myslel \"já\" každého z nás? Myslel tím nikoli ego, ale ono nyní nazývané Nadjá, naše svědomí, naši duši, Boha v nás....
    Možná divný, možná pobuřující pohled pro někoho....... mně to dává však vše dohromady jedině smysl. Bez dogmat a jiných ovládacích prvků církve.

    OdpovědětVymazat
  2. Pro mě to například vůbec pobuřující není. Jenom musim opět vzpomenout na Alana Wattse, kterej se svym charakteristickym vtipem napsal, že kdyby Ježíš žil v Indii, tak by ho neukřižovali, ale nejspíš by mu pogratulovali, že přišel na to, že \"je Bůh\" :)) Myslím, že na tohle máme výjimečně poměrně podobnej náhled ;)

    OdpovědětVymazat
  3. pánbíčkářství mi nešmakuje, tedy křesťanství především, ale to víš... tak příště zase příspěvek spešl pro Terku:o) PS: i am pagan as fuck:o)

    OdpovědětVymazat